Berita Utama

PEMBINA, Yayasan Maghfirah lancar tabung bantu mahasiswa terjejas

Sebanyak RM70,000 anggaran kutipan untuk 500 mahasiswa

BANGI, 16 Safar 1442H, Ahad – Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) dengan kerjasama Yayasan Maghfirah melancarkan Tabung Bantuan Mahasiswa bagi membantu mereka yang terjejas ekoran penangguhan pendaftaran kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT).

Tabung ini menyasarkan untuk membantu mahasiswa yang yang memerlukan bantuan pengangkutan (pergi atau pulang), penginapan, makanan mahupun khidmat kaunseling.

Mereka berkata, bantuan ini diberikan kepada 500 mahasiswa dengan anggaran kutipan sebanyak RM70,000.

“Pengumuman KPT untuk menangguhkan sesi pendaftaran secara fizikal/bersemuka sememangnya memberi kesan kepada rata-rata mahasiswa baharu sesi 2020/2021.

“Mereka yang dijadualkan masuk pada awal Oktober ini kebanyakannya telah melakukan persiapan termasuklah pembayaran kos seperti yuran kolej, sewa rumah, kos perjalanan, tambang pengangkutan dan sebagainya.

“Atas sebab itu, PEMBINA dan Yayasan Maghfirah mengambil tanggungjawab untuk meringankan beban mahasiswa yang terjejas dengan mewujudkan tabung khas kecemasan untuk mahasiswa tersebut,” katanya.

Sehubungan itu, mahasiswa yang ingin mendapatkan bantuan boleh mengisi Borang Pemakluman Bantuan di pautan https://forms.gle/LG3Xqys4bJGVDvmD9.

Manakala orang ramai yang ingin menyalurkan sumbangan boleh terus ke akaun Yayasan Maghfirah di CIMB Bank: 8603 2214 27 dan Maybank: 5622 6355 2802

Untuk sebarang pertanyaan boleh menghubungi Saudara Syafiq (Yayasan Maghfirah) di talian 01135389575, dan Bendahari Pusat Pembina, Saudara Farouk di talian 0186640677.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button