Berita UtamaDr Ridhuan Tee AbdullahPendapatUtama

‘Sebaik-baik ultra kiasu, belum tentu bela Melayu dan Islam’

Pertahan komik 'bodoh', habis Malaysia dan pelajar dikomuniskan

SEJAHAT-JAHAT’ UMNO-PAS, jika malapetaka menimpa menteri Melayu Islam Bumiputera PH, angkara ultra kiasu, pasti nasib kamu akan dibelanya UMNO-PAS.

Tetapi ‘sebaik-baik’ ultra kiasu yang kamu agung-agungkan selama ini,  belum tentu kamu akan selamat menteri Melayu Islam PH. Belum tentu kamu akan dibela. Ultra kiasu menunggu saat terbaik untuk melingkupkan kamu, percayalah.

Lihat betapa kurang ajarnya ultra kiasu, langsung tidak hormat dengan mereka yang bergelar menteri dalam kalangan mereka sendiri. Hentam seteruk-teruknya

Siapa yang akan membela dan mempertahankan Menteri Pendidikan ini, kalau bukan kami?

Kenapa? Kerana kami sedar kamu wahai Menteri Pendidikan berada di pihak yang benar. Lihat bagaimana mereka serang kamu bertubi-tubi?

Saya amat bersimpati dengan Menteri Pendidikan apabila seramai 43 pemimpin akar umbi, termasuk beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP membantah pengumuman Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik untuk melarang pengedaran komik ‘Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI)’ daripada memasuki sekolah.

Mereka juga mempersoalkan mengapa Maszlee mengikut rentak bekas Perdana Menteri, Najib Razak dalam isu berkenaan.

Malah begitu berani mempertikaikan adakah Maszlee dilantik oleh Pakatan Harapan (PH) atau UMNO? Jikalau dilantik oleh PH, mengapa perbuatan beliau semakin cenderung kepada UMNO yang rasis? Kurang ajar betul ultra kiasu ini.

Adakah dengan lantikan PH, maka seseorang Menteri itu mesti menjadi pak turut atau ‘Yes Man’ kepada PH ultra kiasu? Jika sesuai dengan ultra kiasu dipuji melambung, berbeza sedikit, dikutuk, dihina, dikaitkan dengan Najib. Hina sangatkah Najib?

Najib sedang dibicarakan? Biarkan nasib Najib ditentukan mahkamah. Setakat ini, tidak ada apa-apa keputusan lagi. Najib relaks sahaja. Bersedia dengan segala kemungkinan.

Menteri sepatutnya bertindak mengikut apa yang benar, apa yang salah. Itu baru negarawan.

Jika terpaksa mengikut beberapa rentak Najib kerana ada beberapa perkara yang dilakukan Najib itu betul, apa salahnya?

Sudah tentu tidak semua yang dilakukan Najib itu betul kerana Najib bukan malaikat.

Saya tidak nafikan korupsi yang berlaku pada zaman Najib, saya tidak pernah setuju dengan semua. Begitu juga dengan isterinya, Rosmah. Saya konsisten mengkritik Najib dan beberapa menteri zamannya, sehingga dikenakan tindakan disiplin dan tatatertib.

Tetapi adilkah kita jika menolak semua yang dilakukan Najib tanpa menilai mana betul, mana salah. Yang betul kena diperakui. Yang salah, tolaklah.

Saya tidak boleh bayangkan jika ultra kiasu menjadi Menteri Pendidikan, habislah Malaysia dan pelajar-pelajar kita ini dikomuniskan.

Kumpulan ultra kiasu ini dalam mempertahankan komik bodoh mereka berkata kenapa Menteri Pendidikan tidak membantah apabila buku Transformasi Najib ketika era kerajaan terdahulu diedarkan ke sekolah-sekolah. Nampak sangat bodoh dan tidak sekolah.

Buku Transformasi Nasional telah menjadi dasar dan agenda negara yang digubal oleh kerajaan ketika itu. Begitu juga Dasar 1Malaysia. Ia adalah Dasar Negara yang diluluskan Kabinet.

Maka, wajar untuk diedarkan kepada pelajar sebab ia DASAR. Faham atau tidak ultra kiasu??? Mari masuk sekolah kalau tidak faham.

Masalahnya, sejak bila pula komik ultra kiasu yang mempromosikan komunis menjadi dasar negara? Pernahkah komik tersebut dibawa kepada Kabinet untuk diluluskan? Komik tersebut hanya layak dibaca dan diletakkan di kaki lima.

Komik ultra kiasu penuh dengan propaganda menghina pemimpin terdahulu, menghina orang Islam yang berjanggut dan berserban, menghina umat Islam Uyghur dengan menyokong tindakan kerajaan China dan banyak lagi.

Paling bahaya mempromosikan komunis sebagai watak orang baik. Nampaknya, komunis sedang menguasai Kbinet.

Sejak dahulu saya ingatkan, jangan pernah percaya kepada ultra kiasu. Mereka ini komunis.

Untuk makluman, komik itu diterbitkan hasil kerjasama antara dua ultra kiasu iaitu  Kurator Muzium Kebudayaan dan Komik Asia yang berpangkalan di Pulau Pinang. Saya amat yakin institusi ini didanai oleh ultra kiasu.

Saya merayu polis siasat dua badan ini segera hingga ke akar umbi. Haramkan institusi ultra kiasu ini. Mungkin ada kaitan dengan komunis.

Ingin juga saya ingatkan menteri Islam PH, ‘sehina-hina’ UMNO dan PAS, mereka tetap orang Islam. Saya amat yakin, mereka tidak akan menghancurkan Islam. Mereka pasti akan bersama mempertahankan Islam dan bumi pribumi ini jika terjadi apa-apa yang tidak diingini.

Tetapi ‘sebaik-baik’ menteri ultra kiasu dan pemimpin ultra kiasu yang kamu agung-agungkan kerana mereka tidak merompak seperti Najib, belum tentu mereka akan bersama kamu dalam isu-isu berkaitan Islam dan pribumi negara tercinta ini.

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis. Ia tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), mahupun Ismaweb.net.

Papar selanjutnya

Leave a Reply

Artikel berkaitan

Back to top button
Close