Berita UtamaPendapat

Perak larang kempen BMF

Usaha bantu ekonomi muslim dapat bangunkan sumber zakat

1. MENURUT Sinar Harian, Exco Agama Kerajaan Perak, Asmuni Awi mengarahkan semua kempen BMF dibatalkan daripada dibuat di masjid-masjid. Malah Timbalan Mufti Perak yang dijadualkan akan merasmikan kempen BMF ini akan dipanggil untuk memberikan penjelasan.

2. Tindakan melarang usaha membantu saudara Muslim ini adalah sangat menghairankan. Dalam Islam, kita dididik membantu sesama saudara Muslim kita. Firman Allah:

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan (Al-Maidah: 2)

3. Ketika menghuraikan ayat ini, al-Imam a-Qurtubi menyatakan bahawa ayat ini adalah satu perintah untuk membantu dalam perkara kebaikan. Kata beliau:

وهو أمرٌ لجميع الخَلْق بالتعاون على البر والتقوى، أي ليُعِن بعضكم بعضاً

“Ini adalah arahan untuk setiap manusia agar saling bantu membantu dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan iaitu setiap orang membantu sebahagian yang lain.

4. Dalam hadith pula, Rasulullah mengingatkan kita bahawa Muslim mesti saling bantu membantu. Sabda Baginda Nabi:

المؤمن لِلْمؤْمن كالبُنْيان يَشُدُّ بَعْضُه بَعْضا

“Seorang mukmin dengan saudara mukminnya yang lain adalah seperti bangunan, mereka saling memperkukuh antara satu dengan yang lain.” (HR al-Bukhari)

5. Bahkan antara tindakan terawal yang dilakukan oleh Rasulullah ﷺ dalam membangunkan Negara Islam Madinah adalah dengan membina pasar perniagaan bagi orang-orang Muslim. Ketika itu ekonomi Madinah dikuasai oleh Yahudi.

6. Bagi memecahkan monopoli penguasaan Yahudi terhadap ekonomi Madinah, Rasulullah ﷺ membangunkan pasar buat muslim sebagai pusat perdagangan kaum Muslimin di Madinah. Tindakan Bagindaﷺ ini menimbulkan kemarahan Yahudi lalu mereka menghantar Kaab Bin Asyraf, seorang pembesar Yahudi. Kaab datang lalu merobohkan khemah perniagaan yang dibangunkan oleh Baginda Nabi.

7. Bertegas dengan tindakan Kaab yang merobohkan khemah perdagangan pasar kaum Muslimin, Rasulullah ﷺmenegaskan:

لا جرم لأنقلنّها إلى موضع هو أغيظ له من هذا

“Baiklah, kita akan bina pasar yang lebih dimarahi (yang lebih dibimbangi oleh Yahudi) daripada ini!” (al-Samhudi, Wafa al-Wafa’, 2/257)

8. Menurut riwayat Ibn Usayd, seorang sahabat mencadangkan tapak yang lebih luas untuk pasar Muslim. Bahkan menurut riwayat Ibn Syabah, Rasulullah ﷺsendiri yang menyumbang ke arah pembangunan pusat perdagangan Muslim. Kata beliau:

أن رسول الله صلّى الله عليه وسلّم تصدق على المسلمين بأسواقهم

“Sesungguhnya Rasulullah sendiri menyumbang (melaburkan wang kepada pembangunan) pasar-pasar perdagangan kaum Muslim.” (al-Samhudi, Wafa al-Wafa’, 2/257)

9. Tindakan Rasulullah ﷺini dilihat sebagai usaha bagi membantu ekonomi Muslim. Baginda bahkan menjalankan dasar-dasar baharu bagi menggalakkan kaum Muslimin supaya menceburkan diri dalam bidang perniagaan dan pertanian.

10. Kempen BMF bukan sahaja menepati nilai yang ditetapkan oleh al-Quran dan Sunnah, malah membantu memperkukuhkan ukhuwwah serta ekonomi umat Islam. Ia turut dilihat membangunkan sumber zakat. Amat menghairankan apabila kempen mulia ini dilihat negatif sehingga diharamkan pelancarannya di Masjid.

Semoga Allah membantu Muslim.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis. Ia tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), mahupun Ismaweb.net.

Papar selanjutnya

Leave a Reply

Artikel berkaitan

Back to top button
Close