Berita UtamaDunia

‘Zionis tak wakili Yahudi’

Rejim salah guna agama, tindakannya ditentang orang Yahudi sendiri

TEHRAN, 5 Rabiulakhir 1445H, Jumaat – Pemimpin Yahudi Iran mendakwa rejim Zionis tidak boleh mewakili agama Yahudi, sebagaimana kumpulan pengganas Daesh Takfiri tidak boleh mewakili Islam.

Rabbi Younes Hamami-Lalehzar, yang juga seorang doktor, membuat kenyataan itu dalam wawancara dengan Press TV yang disiarkan pada hari Khamis.

“Sama seperti Daesh tidak boleh mewakili Islam, rejim Zionis tidak boleh mewakili agama Yahudi. 

“Malangnya, rejim Zionis menyalahgunakan beberapa siri cita-cita agama Yahudi dan mengambil tindakan yang telah mewujudkan banyak penentang di kalangan orang Yahudi sendiri sejak kedatangan Zionisme.

“Yang pertama menentang Zionisme adalah orang Yahudi sendiri. Tiada orang bijak yang bersetuju untuk membunuh orang kurang upaya yang berada di hospital,” tegasnya.

Kenyataan itu dibuat dua hari selepas dunia dikejutkan apabila Israel melancarkan serangan peluru berpandu ke atas Hospital Ahli yang dikendalikan oleh Anglikan, juga dikenali sebagai Hospital Baptist, di tengah Gaza, di mana, bersama pesakit, ratusan orang juga telah melarikan diri dari serangan udara Israel.

Serangan udara kejam itu membunuh lebih 500 orang dan mencederakan ratusan yang lain. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button