Berita UtamaDr Ahmad Sanusi AzmiPendapatUtama

Muslim biarkan saudaranya dizalimi hina di sisi Allah

Rasulullah ﷺ cela orang Islam gagal pertahan saudara ketika dihina

1. MOHON sedikit masa tuan-tuan dan puan-puan untuk dengar video ini seketika. Perhatikan bagaimana Prof Ridhuan Tee menjadi sebak, merayu agar saudara Muslimnya dipertahankan.

 

Berbohonglah mereka yang berkata ingin mempertahankan saudara Muslim mereka di Rohingya, Palestin atau Uyghur, sedangkan Dr Zakir Naik yang berada di dalam negara mereka sendiri tidak dapat dipertahankan.

2. Dalam sebuah hadis Rasulullah ﷺ mencela Muslim yang membiarkan saudara mereka dihina dan diperlakukan tidak elok. Sabda Rasulullah ﷺ:

من أُذل عنده مؤمن فلم ينصره، و هو يقدر على أن ينصره أذله الله على رؤوس الخلائق يوم القيامة

“Barangsiapa yang menyaksikan saudara Muslimnya dihina dan dia tidak membantunya sedangkan dia mampu, maka Allah SWT akan menghinanya dihadapan sekalian makhluk dihari akhirat.” (al-Baihaqi, Syuab al-Iman).

Malu kita di sisi Allah SWT sekiranya kita mempunyai kuasa namun tidak mempertahankan saudara Muslim kita.

3. Bahkan, Muslim yang membiarkan saudaranya ketika dizalimi, maka Allah SWT tidak akan mempedulikan dirinya di saat dia memerlukan Allah SWT. Sabda Rasulullah ﷺ:

ما من امرئٍ يخذل امرءاً مسلماً في موضع تنتهك فيه حرمته وينتقص فيه من عرضه إلا خذله الله في موطنٍ يحب فيه نصرته

“Tidaklah seorang lelaki yang membiarkan saudara Muslimnya disuatu tempat yang kehormatannya dirampas dan harga dirinya dihina, melainkan Allah SWT akan membiarkannya pada suatu keadaan yang dia sangat mengharapkan pertolonganNya.” (HR Abu Daud)

Semoga Allah SWT menyatukan umat Islam dalam mempertahankan saudara mereka.

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis. Ia tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), mahupun Ismaweb.net.

 

 

 

Papar selanjutnya

Leave a Reply

Artikel berkaitan

Back to top button
Close