Berita UtamaDunia

Doktor di Mesir paksa jururawat ‘sembah’ anjing ditangkap

Didakwa kerana eksploitasi agama, langgar privasi mangsa

KAHERAH, 8 Safar 1443H, Rabu – Pihak berkuasa Mesir menangkap doktor yang memaksa seorang jururawat menyembah anjingnya, selepas video berdurasi 2 minit 19 saat tular di media sosial.

Menurut laporan media yang dikendalikan kerajaan, Ketua Jabatan Ortopedik di Hospital Universiti Ain Shams, Doktor Amr Khairy dan seorang lagi pekerja di hospital itu telah ditahan sementara menunggu siasatan, selepas orang ramai berang dengan kejadian buli itu.

“Doktor Amr Khairy didakwa mengeksploitasi agama dalam mempromosikan idea ekstremis dengan tujuan memprovokasi hasutan, menghina agama, melanggar prinsip keluarga dan nilai masyarakat Mesir. 

“Lebih malang dia memuat naik klip video awam yang melanggar privasi mangsa,” lapor Egypt Independent.

Pengguna media sosial mengecam doktor tersebut kerana meminta jururawat lelaki yang sudah berusia itu sujud dan berdoa kepada anjingnya, yang kemudian ditolak oleh jururawat itu.

“Kamu kena sujud dua kali di hadapan anjing. Berdoa kepada anjing itu, berdoalah kepada anjing itu, dan katakan bahawa Tuhan itu hebat,” kata doktor itu kepada jururawat bernama Adel Salem.

Adel bagaimanapun dengan sopan menolak dan berkata, ”Tidak, tidak boleh. Ini berdosa untuk kita berdua,” jawab jururawat itu.

“Aku akan menanggung dosa-dosamu,” balas doktor tersebut.

“Tidak, saya hanya akan tabik kepadaNya,” jawab Adel.

Doktor itu turut memaksa Adel untuk melompat dengan tali skip, sementara seorang lagi doktor yang dapat dilihat dalam video mencuba menyuruh Adel melakukan aksi tarian gelek.

“Saya tidak akan menari, cukuplah penghinaan ini,” katanya kepada mereka.

Doktor itu mendakwa bahawa itu adalah gurauan antara rakan lama, kejadian di antara mereka dibuat-buat dan Adel telah menjadi ‘subjek’ buli mereka selama lebih dari dua bulan. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button