Berita Utama

KPM salur lebih RM37 juta kepada SJKT seluruh negara

Peruntukan tahun ini melebihi peruntukan yang disalur pada 2022

KUALA LUMPUR, 15 Jamadilawal 1445H, Rabu – Kementerian Pendidikan (KPM) telah menyalurkan peruntukan penyelenggaraan kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Sekolah Kerajaan dan Sekolah Bantuan Kerajaan di seluruh negara sebanyak RM37.05 juta pada tahun ini. 

Timbalan Menteri, Lim Hui Ying berkata, KPM menyalurkan peruntukan penyelenggaraan institusi pendidikan kepada SJKT Sekolah Kerajaan sebanyak RM6.09 juta melibatkan 90 sekolah dan sumbangan bantuan penyelenggaraan kepada SJKT Sekolah Bantuan Kerajaan berjumlah RM19.48 juta melibatkan 277 sekolah.

“KPM juga telah menyalurkan peruntukan khas bagi naik taraf dan penyelenggaraan kecil institusi pendidikan tahun 2023 (penyelenggaraan tandas dan penyelenggaraan lain) sebanyak RM11.48 juta melibatkan 164 SJKT Sekolah Kerajaan di seluruh negara,” katanya menjawab soalan V. Ganabatirau (PH-Klang) mengenai trend peruntukan tahunan SJKT yang semakin menurun pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini.

Lim berkata, secara keseluruhannya, peruntukan untuk SJKT tahun ini melebihi peruntukan yang disalurkan pada 2022. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button