Berita UtamaDr Ahmad Sanusi AzmiPendapatUtama

Presiden Morsi tidak mati

Semoga Allah SWT kurniakan Morsi mati yang dicemburui

1. HARI ini kita dikejutkan dengan berita kematian bekas Presiden Mesir, Dr. Morsi yang meninggal sewaktu di dalam perbicaraan mahkamah. Sekiranya beliau berjuang untuk menegakkan Islam, maka mudah-mudahan beliau dikurniakan mati syahid. Dan mereka yang mati syahid tidak meninggal begitu sahaja. Firman Allah SWT:

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ

“Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah SWT itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi tuhan mereka dengan mendapat rezeki” (Ali Imran: 169)

2. Mereka hidup disisi Allah SWT bahkan dikurniakan kehidupan yang mewah. Bahkan mereka dikurniakan kelebihan bertemu dengan Allah SWT. Ketika ayah Saidina Jabir syahid di medan Uhud, Jabir kelihatan sangat sedih. Rasulullah ﷺ lalu menujuk Jabir dan berkata:

مَا كَلَّمَ اللَّهُ تَعَالَى أَحَدًا قَطُّ إِلَّا مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ، وَإِنَّهُ أَحْيَا أَبَاكَ فَكَلَّمَهُ كِفَاحًا

“Tiada seorang pun boleh berbicara dengan Allah SWT melainkan dibelakang hijab, tetapi ayahmu Jabir (yang mati syahid ini) dia dibangkitkan dan berbicara dengan Allah SWT secara terus,” (HR al-Tirmizi)

Apakah nikmat yang lebih utama selain bertemu dengan Allah SWT, Allah SWT redha dengan kita dan kita bertemu dengannya.

3. Mudah-mudahan Allah SWT mengurniakan Dr Morsi, Presiden yang dizalimi ini, kematian yang dicemburui iaitu mati syahid. Morsi tidak meninggal begitu sahaja. Dia menghidupkan lagi jiwa-jiwa mukmin yang lain.

Semoga Allah SWT mengurniakan kita semua mati syahid.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Oxford Centre for Islamic Studies

Penafian: Artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak ada kaitan dengan Ismaweb.net atau Media Isma Sdn Bhd.

Papar selanjutnya

Leave a Reply

Artikel berkaitan

Back to top button
Close