Berita Utama

Kerajaan perpaduan? Tak perlu Tun M, Ku Li sibuk jadi pencatur politik negara

'Kerosakan kita lihat pada hari ini banyak berpunca daripada mereka'

BANGI, 29 Rabiulakhir 1442H, Selasa – Tiada guna wujudnya ‘kerajaan perpaduan’ jika ia masih diisi pemimpin sama yang membawa idea, pemikiran dan sikap lama, kata Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya.

Justeru, cadangan dua pemimpin veteran, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah semalam, hanya akan merumitkan kekusutan rakyat Malaysia, malah tidak menyelesaikan masalah.

Dalam satu sidang media bersama semalam, Dr Mahathir dan Ku Li menyarankan penubuhan kerajaan baharu yang mengutamakan negara berbanding parti dan peribadi sekiranya Perikatan Nasional (PN) gagal mendapat sokongan dalam undian Belanjawan 2021 untuk bacaan ketiga, hari ini.

Cadangan dua tokoh itu membayangkan wujudnya kerajaan perpaduan yang tidak memihak kepada mana-mana parti, sebaliknya berfokus kepada Ahli Parlimen yang serius mengutamakan negara dan rakyat.

Tidak senada dengan cadangan itu, Aminuddin berkata, kewujudan kerajaan perpaduan tidak memberikan impak kepada negara, kerana ia hanya pertukaran tampuk pemerintahan semata-mata, dan akan mengusutkan keadaan untuk melalui sekali lagi proses perubahan.

“Saya banyak kali ulangi bahawa menunggu PRU15 itu adalah yang terbaik bagi kita semua.

“Namun, mestilah menunggu dengan sabar kerana tempoh bagi penggal ini sudah tidak lama dan bukannya ‘memaksa’ PRU15 berlaku dalam masa terdekat dengan pelbagai ‘cara’,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Mengulas sidang media dua figura itu, Aminuddin berkata, era Dr Mahathir dan Ku Li sudah lama berlalu, malah pemikiran mereka juga sudah tidak relevan untuk politik masa kini.

“Kedua-dua tokoh ini sudah berada di usia senja dan sepatutnya berehat dari arena politik, apatah lagi sibuk menjadi pencatur politik negara.

“Malah kerosakan dan kecamukan yang kita lihat pada hari ini banyaknya berpunca daripada mereka juga. Jadi, apa lagi kita mahu harapkan dari mereka. Kita perlukan politik baharu, pemikiran dan sikap baharu,” katanya.

Beliau menyifatkan misi suka ‘mencatur’ dan berebut kuasa berbanding berkhidmat untuk rakyat menunjukkan bahawa mereka hanya tamakkan kuasa demi kepentingan diri serta parti.

Lebih malang, apabila ada yang mempunyai jawatan tetapi berasa tidak cukup sehingga mengabaikan tanggungjawab yang diberikan, katanya.

“Malang sekali kita semua kerana mempunyai pemimpin sebegini. Rakyat sedang menderita menagih simpati tetapi mereka yang berada di kerusi empuk masih tidak sedar diri sibuk menagih kuasa.

“Saya menyeru agar ahli-ahli politikyang masih waras untuk berfikir sejenak akan segala implikasi yangakan berlaku,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button