Berita Utama

MoU kerajaan campuran cabul amalan demokrasi

PH-BN diyakini lebih cenderung bersikap pragmatik

BANGI, 26 Jamadilawal 1444H, Rabu – Perikatan Nasional (PN) akan menyemak imbang dasar, inisiatif dan program yang diperkenalkan kerajaan campuran pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Penerangan PAS, Khairil Nizam Khirudin berkata, pihaknya yakin kerajaan campuran Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) lebih cenderung bersikap pragmatik dan sukar mempertahankan prinsip yang dilaungkan sebelum ini.

“Tambahan lagi, perjanjian persefahaman yang dimeterai dalam kalangan mereka secara jelas telah mencabul amalan demokrasi, hak asasi dan mencanggahi Perlembagaan Persekutuan.

“Tindakan ini melambangkan sikap Perdana Menteri yang autokratik, tidak terbuka dan tidak bersedia untuk berbeza pandangan walaupun demi kepentingan rakyat,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Jerantut itu menegaskan, pasukan pembangkang PN akan terus membawa isu-isu rakyat tanpa mengira agama, kaum dan fahaman politik di Dewan Rakyat.

“Kami juga menuntut ahli-ahli Parlimen agar berperwatakan matang, menjaga tingkah laku dan percakapan serta fokus kepada perbincangan yang memberi manfaat kepada rakyat,” katanya.

Selain itu, beliau berkata, sidang Dewan Rakyat yang berakhir semalam telah mempamerkan kredibiliti Ketua Pembangkang, Datuk Seri Hamzah Zainudin dan ahli-ahli Parlimen PN berbahas dengan hujah dan fakta yang kuat.

Katanya, penjelasan yang diberikan boleh dinilai secara rasional oleh rakyat supaya keyakinan dan harapan mereka terhadap ahli-ahli Parlimen PN tidak disia-siakan.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button