Berita UtamaIstimewa

‘Win-win solution’? Mengarut! Jangan berunding dengan penceroboh haram

Sudah jarah tanah, berlagak mangsa pula konon dilayan seperti pengganas

BANGI, 28 Zulkaedah 1442H, Jumaat – Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) hari ini menggesa kerajaan negeri Pahang menutup semua ruang rundingan dengan penceroboh haram Hutan Simpan Kekal Batu Talam di Raub.

Gesaan itu susulan laporan yang mendakwa kumpulan pekebun haram mahu berunding dengan kerajaan negeri, kononnya supaya ada keputusan ‘menang-menang’ antara kedua-dua belah pihak.

Pengerusi Save Musang King Alliance (Samka), Wilson Chang Yee Chin dilaporkan meminta kerajaan negeri memberhentikan segala operasi pembersihan dan mengadakan dialog dengan pekebun secepat mungkin bagi mencapai penyelesaian menang-menang. 

Dia kononnya mendakwa, kerajaan Pahang bukan sahaja mengabaikan seruan pekebun-pekebun, malah mengancam dan menganiaya pekebun dengan tindakan penguatkuasaan. 

“Samka terkejut kenyataan Ketua Jabatan Perhutanan Negeri bahawa mereka akan memusnahkan kebun durian seluas 101 hektar serta membuat rondaan dan tangkapan ke atas mana-mana individu atau pekebun yang memasuki kawasan tersebut.

“Samka menyeru supaya pihak berkuat-kuasa tidak menganggap pekebun-pekebun sebagai pengganas padahal mereka hanya pekebun-pekebun yang rajin bekerja,” dakwanya.

Menyelar tindakan kumpulan penceroboh itu, Pengerusi PEMBELA, Haji Aminuddin Yahaya menyifatkan permintaan rundingan berkenaan seolah-olah menunjukkan tanah itu milik mereka.

“Lihatlah betapa angkuhnya mereka. Sudah menjarah ratusan juta ringgit hasil dari pencerobohan pun mahu kaut untung lagi? Memang tamak haloba sungguh.

“Malah, mereka ‘play victim’ pula dengan kononnya pihak berkuasa melayan mereka seperti pengganas,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Membidas kembali tuduhan itu, Aminuddin berkata, umum mengetahui bahawa pihak berkuasa tidak langsung bertindak seperti pengganas, kerana tiada mana-mana penceroboh didera atau ditembak.

Sebaliknya, kata beliau, penceroboh dan pengikutnya yang telah bertindak mengasari pihak berkuasa dan memusnahkan jambatan-jambatan untuk menyekat pergerakan serta operasi.

“Itupun pihak berkuasa masih berlembut lagi dengan mereka. Sepatutnya mereka bersyukur. Saya harap pihak kerajaan negeri menutup segala pintu rundingan kerana apa yang layak buat mereka, hanyalah hukuman.

“Jika pencerobohan boleh dirunding-runding, maka lagi banyaklah pencerobohan yang berlaku di kemudian hari,” katanya.

Terdahulu, seramai 18 penceroboh haram kebun durian Musang King ditahan kerana disyaki menceroboh Hutan Simpan Kekal (HSK) Batu Talam di Raub.

Mereka ditahan selepas melakukan beberapa provokasi terhadap kakitangan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP) ketika operasi memusnahkan pokok durian Musang King di Hutan Simpan Kekal (HSK) Batu Talam, Raub.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button