Berita Utama

UMNO mahu PAS segera nyata pendirian

'Seawal mungkin, jika tidak kami akan bergerak solo'

KUALA LUMPUR, 7 Rabiulawal 1444H, Selasa – PAS perlu memutuskan secepat mungkin sama ada mahu bekerjasama dengan UMNO bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), tegas Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

“Seawal mungkin, jika tidak kami (BN) akan bergerak solo,” kata Pengerusi Barisan Nasional (BN) itu pada sidang media selepas perjumpaan bersama pimpinan bahagian dan sayap UMNO di Pusat Dagangan Dunia (WTC) di sini hari ini.

Pertemuan lebih sejam itu turut dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga Naib Presiden UMNO dan disertai oleh lebih 700 perwakilan bahagian dan sayap melibatkan 191 bahagian dari seluruh negara.

Ahmad Zahid berkata, jika PAS memberikan keabsahan menyertai UMNO pada PRU15 dan mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan, parti itu menggunakan logo sendiri dan BN boleh bertoleransi menjalin kebersamaan jentera bagi menghadapi pilihan raya itu.

UMNO menetapkan tiga syarat kepada PAS dalam memperkukuh kerjasama rasmi antara dua parti itu bagi menghadapi PRU15.

Ahmad Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk turut memaklumkan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) telah memberi perakuan bahawa gabungan itu akan menyokong kesemua calon BN di Sabah pada PRU15 dalam satu perbincangan yang telah diadakan bersama kepimpinan gabungan itu.

“Kami amat menghargainya dan semoga perkara ini dapat direalisasikan dengan makna yang sebenar bila tiba masanya,” katanya.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata pemohonan tujuh parti untuk menyertai BN sama ada sebagai parti teras atau Friends of BN dibawa ke perhatian mesyuarat Dewan Tertinggi BN.

“Kami yakin dengan empat parti teras, lapan parti gabungan atau Friends of BN dan tujuh lagi parti yang mahu menyertai BN,” katanya. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button