Berita Utama

Mangsa banjir boleh mohon semula dokumen nikah di Jawi

Graduan Darul Quran juga boleh mohon semula sijil, diploma dengan Jakim

BANGI, 20 Jamadilawal 1443H, Sabtu – Mangsa banjir yang bernikah di Wilayah Persekutuan boleh mendapatkan semula dokumen pernikahan yang musnah akibat bencana itu secara percuma.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Idris Ahmad berkata, beliau telah meminta Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) untuk membantu mangsa banjir mendapatkan semula dokumen pernikahan seperti surat perakuan nikah yang musnah akibat banjir.

Beliau berkata, dokumen itu akan diberikan secara percuma kepada mangsa-mangsa banjir yang bernikah di Wilayah Persekutuan.

“Begitu juga dokumen Sijil Kursus Praperkahwinan kepada bakal pengantin yang dianjurkan oleh Jawi di Wilayah Persekutuan, mangsa banjir boleh memohon semula sijil berkenaan secara percuma.

“Manakala, bagi mangsa banjir di kalangan graduan Darul Quran JAKIM juga boleh memohon semula sijil atau diploma pengajian yang musnah akibat musibah banjir,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Idris berkata, permohonan untuk mendapatkan semula dokumen itu tidak perlu secara tergesa-gesa dan boleh berurusan terus dengan agensi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jawi.

“Ini adalah usaha agensi Islam di bawah Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) untuk membantu meringankan beban mangsa-mangsa banjir.

“Marilah bersama-sama kita terus mendoakan agar mangsa-mangsa banjir dan seluruh keluarga, anggota keselamatan, petugas barisan hadapan, sukarelawan dan semua pihak diberikan keselamatan dan dipermudahkan segala urusan sepanjang melaksanakan misi bantuan,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button