Berita UtamaDunia

Gagal jadikan Lapangan Terbang Ramon terminal antarabangsa, Israel kini benar rakyat Palestin terbang

PA tuntut hak eksklusif rakyat Palestin bina lapangan terbang baharu di Tebing Barat

TEL AVIV, 25 Muharam 1444H, Selasa – Israel menangguhkan rancangan untuk membenarkan rakyat Palestin dari Tebing Barat yang diduduki terbang ke Turkiye dari Lapangan Terbang Ramon di selatan Israel, hanya sehari sebelum penerbangan pertama dijadualkan untuk berlepas.

Awal bulan ini, Pihak Berkuasa Lapangan Terbang Israel mengumumkan bahawa penduduk Palestin yang tinggal di Tebing Barat diduduki akan dapat melakukan perjalanan dengan penerbangan dikendalikan Turkiye ke destinasi Antalya dan Istanbul dari Lapangan Terbang Ramon yang terletak berhampiran bandar Laut Merah Eilat.  

Penerbangan pertama itu dijadualkan berlepas pada 22 Ogos.

Bagaimanapun, menurut akhbar Times of Israel, Pihak Berkuasa mengeluarkan kenyataan yang mengatakan bahawa rancangan itu telah ditangguhkan, dan tarikh baharu kemudiannya akan ditetapkan dan diumumkan.  

Kenyataan itu tidak memberikan sebarang sebab untuk penangguhan itu.

Rancangan awal itu terbukti menjadi kontroversi selepas pegawai di bandar Ramallah Tebing Barat menolaknya.  

Menurut mereka, rancangan itu tidak dibincangkan dan diselaraskan dengan Pihak Berkuasa Palestin (PA), dan ia memintas serta mengabaikan hak rakyat Palestin ke atas lapangan terbang berdaulat mereka sendiri.

Bulan lalu, laporan media Israel menyatakan bahawa rancangan itu akan dilaksanakan secara bersyarat apabila PA menarik balik samannya terhadap Tel Aviv di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC), serta bersyarat pada “ketenangan politik”.

Lapangan Terbang Ramon – yang dibuka tiga tahun lalu – telah bergelut untuk menarik perhatian dan perniagaan antarabangsa, yang dilaporkan menjadi sebab mengapa Israel terpaksa membenarkan penduduk Palestin Tebing Barat menggunakannya.

Menurut pegawai Palestin yang bercakap dengan Jerusalem Post, “Israel gagal menjadikan Lapangan Terbang Ramon sebagai terminal antarabangsa. Kini, Israel menawarkan kita sesuatu yang tidak berkesan untuk mereka. Ini mengingatkan saya kepada vaksin coronavirus, yang Israel  tawarkan kepada kami kerana tarikh luput semakin hampir.”

Pada masa ini, sukar bagi rakyat Palestin di Tebing Barat yang diduduki untuk melancong ke peringkat antarabangsa, terutamanya disebabkan fakta bahawa mereka dilarang – selain daripada pegawai PA dan keluarga mereka, kadangkala – menggunakan Lapangan Terbang Ben Gurion utama Israel berhampiran ibu negara, Tel Aviv.  

Satu-satunya laluan mereka keluar dari wilayah Palestin yang diduduki dan Israel adalah untuk menyeberangi sempadan ke negara jiran Jordan, melalui lintasan sempadan di mana mereka sering perlu menunggu sekurang-kurangnya jam dalam keadaan yang sukar. 

Bagaimanapun, semalam sekumpulan 40 orang awam Palestin dari Tebing Barat mencipta sejarah pada hari Isnin apabila mereka terbang ke Cyprus dari Lapangan Terbang Ramon, yang sebelum ini rakyat Palestin dilarang untuk menggunakannya.

Pakar perubatan dan ahli farmasi serta keluarga mereka dari Bethlehem dan Hebron adalah antara ahli kumpulan yang dibenarkan menaiki penerbangan Arkia yang dijadualkan secara tetap ke Larnaca.

Jadi bolehkah rakyat Palestin pergi ke Lapangan Terbang Ben-Gurion?

Kira-kira 10,000 rakyat Palestin, termasuk pegawai kanan PA yang memegang kad VIP keluaran Israel, telah dibenarkan melalui Lapangan Terbang Ben-Gurion.

Amir Assi, perunding strategik untuk Arkia yang membantu mengatur perjalanan itu, berkata, rakyat Palestin Tebing Barat pada masa ini boleh mengakses Lapangan Terbang Ramon hanya melalui pilihan kumpulan khas, seperti yang satu ini.  Lapangan terbang itu tidak dibuka kepada individu Palestin Tebing Barat.

Namun, Pihak Berkuasa Palestin memperbaharui gesaannya agar rakyat Palestin tidak menggunakan Lapangan Terbang Ramon.

Pembukaan Lapangan Terbang Ramon kepada penumpang Palestin menimbulkan perasaan bercampur baur daripada rakyat Palestin.

Ada yang menyatakan sokongan untuk langkah itu, mengatakan ia akan memudahkan perjalanan mereka ke luar negara, manakala yang lain menolak idea itu atas sebab politik, menggelarnya sebagai tindakan ‘normalisasi’ dengan Israel.

“Kami sudah menyatakan dan merayu kepada penduduk supaya tidak menggunakan lapangan terbang (Ramon) kerana ini adalah kepentingan Israel, dan ia memudaratkan kedaulatan Palestin,” jurucakap Kementerian Pengangkutan PA, Musa Rahhal dipetik sebagai berkata oleh Palestin Al-Watan Voice.

Sementara itu, jurucakap Kementerian Pengangkutan PA, Musa Rahhal terus menuntut Israel membenarkan rakyat Palestin melalui lapangan terbang yang terletak di utara Baitulmaqdis dan lapangan terbang di selatan Semenanjung Gaza, katanya.

Lapangan Terbang Antarabangsa Jerusalem di Atarot, utara Baitulmaqdis (juga dikenali sebagai Lapangan Terbang Kalandiya), telah ditutup kepada lalu lintas awam sejak Intifada Kedua pada tahun 2000.

Lapangan terbang di Semenanjung Gaza, yang dirasmikan pada tahun 1998 dan dinamakan Lapangan Terbang Antarabangsa Yasser Arafat, juga telah berhenti beroperasi pada tahun 2000. 

Pada tahun 2001, Israel mengebom stesen radar dan menara kawalan. Pada tahun berikutnya, jentolak Israel memotong landasan, menyebabkan lapangan terbang tidak boleh beroperasi.

Rahhal berkata, PA juga menuntut rakyat Palestin dibenarkan untuk menubuhkan lapangan terbang baharu di Tebing Barat yang akan berada di bawah kawalan eksklusif Palestin. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button