Dunia

Korea Selatan mansuh kuarantin untuk pelancong antarabangsa

Rekod 13,358 jangkitan baharu COVID-19, termasuk 59 kes dari luar negara

SEOUL, 8 Zulkaedah 1443H, Rabu – Korea Selatan pada Rabu menarik balik arahan kuarantin tujuh hari bagi semua ketibaan antarabangsa, dalam usaha negara itu kembali menjalani kehidupan normal susulan penurunan kes COVID-19.

Negara itu merekodkan 13,358 jangkitan baharu COVID-19, termasuk 59 kes dari luar negara, menjadikan angka keseluruhan setakat ini mencecah 18,188,200, lapor Agensi Berita Yonhap, memetik Agensi Kawalan dan Pencegahan Penyakit Korea (KDCA).

Sehingga Rabu, seramai 44.6 juta, atau 86.9 peratus rakyatnya telah lengkap divaksin, dan 33.32 juta (64.9 peratus) menerima suntikan dos penggalak pertama mereka.

Sementara itu, lebih 4.19 juta orang (8.2 peratus) sudah mendapat suntikan penggalak dos kedua, menurut KDCA.

Namun, pelancong antarabangsa masih perlu mengambil ujian virus PCR dalam tempoh tiga hari selepas memasuki Korea Selatan.

Pelancong juga diminta menyerahkan keputusan negatif ujian PCR atau ujian antigen pantas — sebelum menaiki penerbangan ke Korea Selatan.

Bermula Jun, Korea Selatan menambah jumlah penerbangan antarabangsa kepada 732 berbanding 532 pada Mei susulan operasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon kembali normal serta permintaan perjalanan udara yang semakin meningkat. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button