Berita UtamaDunia

Australia tidak akan kembali kenakan sekatan pergerakan

Sempadan domestik akan dibuka menjelang perayaan Krismas

CANBERRA,  25 Rabiulakhir 1443H, Selasa – Perdana Menteri Australia Scott Morrison berkata, sekatan pergerakan tidak akan dikenakan ke atas negara ini di tengah-tengah perkembangan terkini mengenai varian baharu COVID-19 dikenali Omicron, lapor Xinhua.

Morrison mengadakan mesyuarat dengan pemimpin negeri dan wilayah untuk membincangkan mengenai langkah-langkah yang perlu diambil susulan perkembangan terbaharu itu.

Sebelum mesyuarat itu, Morrison berkata, kerajaan persekutuan, negeri dan wilayah sentiasa mengambil pendekatan berhati-hati tetapi menolak bahawa sekatan pergerakan akan dikenakan semula.

Beliau berkata, sempadan domestik akan tetap dibuka menjelang perayaan Krismas.

“Kami tidak akan kembali kepada sekatan pergerakan. Tiada seorang pun daripada kami mahukan itu,” katanya kepada pemberita di Canberra, hari ini.

Terdahulu hari ini, Menteri Kesihatan, Greg Hunt berkata, kerajaan persekutuan berpendapat varian Omicron ‘boleh dikendalikan’.

Sehingga hari ini, enam kes varian baharu telah dikesan di Australia.

Australia melaporkan lebih 1,100 kes baharu COVID-19 dan sembilan kematian hari ini, ketika negara itu berusaha memerangi gelombang ketiga jangkitan.

Majoriti kes baharu dilaporkan di Victoria, negeri kedua paling ramai penduduk.

Menurut Jabatan Kesihatan, sehingga semalam, sebanyak 92.4 peratus rakyat Australia berumur 16 tahun ke atas sudah mendapat satu dos vaksin COVID-19, manakala 87 peratus menerima dos kedua. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button