Berita Utama

Geng Nicky: 2 pegawai SPRM bebas, tarik balik permohonan habeas corpus

Telah dibebaskan dengan jaminan polis pada 18 Mei lepas

KUALA LUMPUR, 12 Syawal 1442H, Isnin – Dua pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menarik balik permohonan habeas corpus supaya mereka dibebaskan serta-merta daripada tahanan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan jenayah terancang Geng Nicky.

Peguam Latheefa Koya yang mewakili kedua-dua lelaki berusia 41 dan 42 tahun selaku pemohon, memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa permohonan itu ditarik balik berikutan kedua-dua anak guamnya telah dibebaskan dengan jaminan polis pada 18 Mei lepas.

Hakim Datuk Ahmad Shahrir Mohd Salleh kemudiannya membatalkan permohonan tersebut.

Hari ini ditetapkan untuk pendengaran permohonan habeas corpus itu. Peguam Kanan Persekutuan Muhammad Sinti mewakli kesemua responden.

Kedua-dua pemohon memfailkan permohonan itu melalui notis usul secara berasingan di Mahkamah Tinggi di sini pada 5 Mei lepas dengan menamakan Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay, seorang pegawai polis, Ketua Polis Negara, Menteri Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia sebagai responden.

Mereka memohon perintah bahawa penangkapan serta penahanan mereka pada 21 dan 27 April lepas adalah tidak teratur, di luar bidang kuasa kawasan polis Johor dan tidak sah.

Kedua-dua lelaki itu juga mendakwa siasatan yang dilakukan di bawah Seksyen 130V sehingga 130ZB Kanun Keseksaan adalah terlampau luas serta merangkumi elemen berbeza dan responden tidak mempunyai asas untuk menahan pemohon di bawah SOSMA.

Selain itu, mereka mendakwa tiada unsur kesalahan yang membenarkan penggunaan SOSMA dan penahanan mereka adalah tidak sah, melanggar undang-undang dan bersifat mala fide kerana bercanggah, antara lain, dengan Fasal 5 dan Fasal 149 Perlembagaan Persekutuan.

Pada 9 April lepas, seramai 14 individu termasuk dua adik ahli perniagaan dalam buruan Nicky Liow Soon Hee didakwa di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya atas pertuduhan terlibat dalam kumpulan Geng Nicky.

Nicky, 33, pengasas Winner Dynasty Group yang berpusat di Setiawalk Puchong, Selangor menjadi buruan polis selepas 68 ahlinya ditahan dalam Ops Pelican 3.0 bermula 20 hingga 28 Mac lepas. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button