Berita UtamaDunia

Colombia kecam Israel terus bunuh wartawan Palestin

108 wartawan dibunuh dalam pengeboman rumah mereka

BOGOTA, 30 Rabiulakhir 1445H, Selasa – Presiden Colombia, Gustavo Petro mengecam pembunuhan wartawan susulan pengeboman ganas Israel di Semenanjung Gaza.

Menurutnya, seramai 108 wartawan dibunuh di Semenanjung Gaza dengan pengeboman di rumah mereka.

Gustavo berkata demikian di aplikasi X berikutan pembunuhan dua lagi wartawan, Hamza Wael Al-Dahdouh dan Mustafa Thuraya dalam serangan Israel.

Kedua-dua wartawan itu terbunuh pada Ahad selepas serangan udara Israel mengenai kenderaan yang membawa anggota akhbar yang bertugas di Khan Younis.

Pejabat akhbar kerajaan di Gaza berkata, jumlah wartawan yang terbunuh di Gaza sejak awal serangan Israel mencecah 109 orang.

Dalam satu kenyataan mengutuk serangan tentera Israel ke atas wartawan, unit media dan pertubuhan hak asasi manusia digesa mengutuk serangan itu dan memberi tekanan kepada Israel untuk menghentikan serangannya terhadap rakyat Palestin.

Israel telah melancarkan serangan udara dan darat ke atas Gaza berikutan pencerobohan rentas sempadan oleh Hamas pada 7 Oktober tahun lalu, membunuh sekurang-kurangnya 22,835 rakyat Palestin dan mencederakan lebih 58,400 yang lain.

Serangan Israel menyebabkan Gaza hancur, dengan 60 peratus infrastruktur enklaf itu rosak atau musnah, dan hampir dua juta penduduk kehilangan tempat tinggal di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan.

Ramai pakar undang-undang antarabangsa mengatakan bahawa tindakan Israel di Gaza adalah jenayah perang atau pembunuhan beramai-ramai, dan negara-negara seperti Turkiye serta Afrika Selatan sedang berusaha untuk membawa kes undang-undang kepada kesan itu di mahkamah antarabangsa.- Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button