Berita Utama

330 individu terjejas banjir kilat di Seremban

Rumah berdekatan sungai, kawasan rendah penyebab air naik dengan cepat

SEREMBAN, 23 Zulhijjah 1443H, Sabtu – Sebanyak 330 individu daripada 120 keluarga terjejas banjir kilat di beberapa kawasan di sini berikutan hujan lebat sejak 7 malam tadi.

Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Negeri Sembilan Lt Kol (PA) Mohd Syukri Md Nor berkata antara kawasan terlibat Kampung Ismail, Kampung Chedang, Taman Happy dan Kampung Sri Mantau.

“Rumah yang berdekatan sungai dan kawasan rendah, menyebabkan air naik dengan cepat namun keadaan tidak kritikal. Hujan lebat intensiti tinggi pada 9 malam dan reda kira-kira dua jam kemudian.

“Paras air paling tinggi naik hingga 0.5 meter di beberapa kawasan, bagaimanapun tiada pusat pemindahan dibuka dan kebanyakan mangsa ditumpangkan di balai raya berhampiran sementara air surut sepenuhnya,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata lebih 20 anggota termasuk APM, polis dan orang awam terlibat bagi memantau keadaan termasuk mengeluarkan mangsa dan mengalihkan barang di rumah mereka ke tempat selamat. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button