Berita Utama

SPRM selesai ambil keterangan menteri, dua warga China

Jangan buat spekulasi, beri masa lengkapkan siasatan: Azam Baki

KUALA LUMPUR, 15 Zulhijjah 1444H, Selasa – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah mengambil keterangan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Seri Tiong King Sing dan dua warga China yang terbabit dalam kekecohan bersama pegawai Imigresen di balai ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Perkara itu disahkan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki yang berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 16 (a) Akta SPRM 2009.

Beliau menggesa semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi dan memberikan masa bagi SPRM melengkapkan siasatan berkenaan.

Terdahulu, Azam mengesahkan akan mengadakan pertemuan dengan King Sing dan warga China terbabit bagi memberi keterangan berhubung dakwaan salah laku pegawai Imigresen.

Beberapa hari lalu, tular gambar dan laporan berita yang mendakwa King Sing campur tangan dalam urusan melepaskan seorang pelancong dari China, namun dinafikan Ahli Parlimen Bintulu itu.

King Sing sebaliknya mendakwa wujud amalan salah guna kuasa dan rasuah membabitkan sebilangan kakitangan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) yang bertugas di pintu masuk utama negara itu, sehingga mengundang beberapa kenyataan penafian daripada kesatuan dan kakitangan yang mewakili agensi berkenaan.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button