Berita Utama

Larangan eksport ayam mulai 1 Jun sehingga bekalan domestik stabil

Kerajaan bersetuju subsidi ayam dinaikkan kepada RM1.40

PUTRAJAYA, 23 Syawal 1443H, Selasa – Larangan eksport ayam mulai 1 Jun ini akan dikenakan sehingga bekalan domestik stabil, kata Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee. 

Beliau berkata, langkah itu akan melibatkan eksport kira-kira 3.6 juta ayam setiap bulan ke negara termasuk Singapura, Vietnam dan Pakistan.

Beliau berkata, kementerian akan memantau bekalan tempatan dan mengkaji semula larangan eksport dengan sewajarnya, tanpa memberi jangka masa.

“Ini berdasarkan kitaran hidup ayam ternakan antara 35 hingga 40 hari sebelum boleh dijual.

“Pada masa ini, tiada keperluan bagi pengeluar ayam Malaysia untuk menjual sejumlah ayam sebelum mereka dibenarkan mengeksport,” katanya.

Selain itu, katanya, kerajaan bersetuju menaikkan subsidi ayam kepada RM1.40 dengan harapan dapat mengekalkan harga di pasaran dan mengekalkannya pada RM8.90 (harga siling ayam standard).

Kiandee berkata, Malaysia, yang menggunakan kira-kira 1.8 hingga dua juta ekor ayam setiap hari, tidak menghadapi kekurangan bekalan ayam sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Bagaimanapun, beliau berkata, bekalan negara terancam baru-baru ini kerana penternak mengalami cabaran untuk memastikan tahap sara diri (SSL) akibat penyakit, ayam kurang berat dan kos.

Beliau mengakui terdapat kekurangan ayam keseluruhan yang diperhatikan di pasar borong, namun bekalan potongan ayam bagaimanapun tidak menghadapi masalah sedemikian.

Sementara itu, Ketua Setiausaha MAFI, Datuk Haslina Abdul Hamid berkata, kementerian sedang mengkaji permohonan loji ayam di negara berbeza untuk membekalkan ayam ke Malaysia.

Pada masa ini terdapat 17 kilang di negara termasuk Brazil, China dan Thailand mengeksport kedua-dua potongan keseluruhan dan ayam.

“Kementerian kini sedang menjalankan pemeriksaan dan menyemak dokumen yang diperlukan ke atas loji sedia ada untuk diperbaharui akreditasi (sijil) ladang mereka oleh pihak berkuasa kita,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button