Berita UtamaUncategorized

Siti Bainun dihukum penjara 12 tahun

Tertuduh diarah tandatangani bon berkelakuan baik dalam 5 tahun

KUALA LUMPUR, 12 Syawal 1444H, Rabu – Mahkamah Sesyen di sini, menjatuhkan hukuman penjara berjumlah 22 tahun terhadap Pengasas Rumah Bonda Siti Bainun Ahd Razali selepas didapati bersalah atas dua pertuduhan mengabai dan menganiaya seorang remaja perempuan sindrom Down, dikenali sebagai Bella.

Hakim Izralizam Sanusi menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun bagi kesalahan mengabai dan 12 tahun penjara untuk pertuduhan menganiaya, namun Siti Bainun hanya perlu menjalani hukuman penjara 12 tahun, selepas hukuman itu diperintah berjalan secara serentak, bermula hari ini.

Mahkamah juga memerintahkan tertuduh menandatangani bon berkelakuan baik dalam tempoh lima tahun dengan seorang penjamin warganegara tempatan, berserta cagaran RM5,000.

Siti Bainun, yang hadir ke kompleks mahkamah pada kira-kira 8.27 pagi dengan ditemani seorang wanita juga diarah melaksanakan khidmat masyarakat selama 200 jam yang perlu disempurnakan dalam tempoh enam bulan selepas tamat hukuman penjara. 

Mengikut pertuduhan, Siti Bainun didakwa mengabai dan menganiaya remaja perempuan sindrom Down berusia 13 tahun itu sehingga menyebabkan mangsa mengalami kecederaan fizikal serta emosi di sebuah unit kondominium di Wangsa Maju antara Februari dan Jun 2021.

Pertuduhan mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Izralizam dalam penghakimannya berkata perbuatan mengabai dan menganiaya adalah satu kesalahan serius dan sepertimana dihujahkan oleh pihak pendakwaan, pindaan terhadap hukuman jenayah itu telah diluluskan di Parlimen dengan memperuntukkan hukuman yang lebih berat.

Menurutnya hukuman penjara 10 tahun yang diperuntukkan sebelum ini telah ditambah ke 20 tahun, manakala hukuman denda pula dinaikkan daripada RM10,000 kepada RM50,000.

“Pindaan itu menunjukkan hasrat Parlimen dan undang-undang bagi memastikan hukuman berat diberikan untuk pesalah yang melakukan kesalahan berkenaan.

“Hukuman yang dijatuhkan perlu menggambarkan keseriusan kesalahan dilakukan dan menunjukkan kepada orang awam khususnya ibu bapa, penjaga dan pengasuh kanak-kanak agar tidak mengambil ringan keselamatan dan kebajikan kanak-kanak,” katanya.

Katanya, faktor kepentingan awam perlu ditekankan dan dalam kes ini, mahkamah mendapati kecederaan dialami Bella adalah kecederaan serius malah sehingga kini, ia meninggalkan parut.

“Ia bukan sahaja meninggalkan parut dalam dirinya, tetapi parut secara fizikal. Beliau bukan sahaja diabaikan oleh tertuduh sehingga menyebabkan kecederaan teruk, malah tertuduh didapati terlibat menganiaya Bella.

“Tindakan dilakukan tertuduh kepada Bella adalah kejam dan dia perlu diberikan hukuman berat bagi memberi pengajaran bukan sahaja kepada tertuduh, malah masyarakat bahawa kesalahan jenayah seperti ini tidak boleh dilakukan sama sekali.

“Tertuduh adalah aktivis masyarakat yang sering terlibat dengan kanak-kanak. Tertuduh sepatutnya menggalas tanggungjawab sebaik mungkin dan bukan melanggar amanah yang diberikan,” kata hakim itu.

Terdahulu semasa rayuan bagi mengurangkan hukuman, peguam Mohammad Farhan Maaruf mewakili Siti Bainun memohon hukuman ringan atas alasan anak guamnya boleh berubah dan sepatutnya diberikan peluang kedua.

“Jika hukuman pemenjaraan yang lama dikenakan terhadap tertuduh, ia akan memprejudiskan ibu yang bergantung harap kepadanya. Fasiliti dalam penjara juga tidak dapat menampung keadaan fizikal tertuduh kerana beliau bersaiz besar dan mempunyai masalah kesihatan,” katanya. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button