Berita UtamaDunia

Bimbang kes naik, Sydney perketat sekatan pergerakan

Hanya seorang saja dibenarkan beli barang keperluan

SYDNEY, 2 Zulhijjah 1442H, Isnin – Susulan kemungkinan kes baharu mencecah atas 100, bandar terbesar di Australia, Sydney bersiap sedia untuk sekatan pergerakan COVID-19 yang berpanjangan.

Jangkitan baharu meningkat setiap hari walaupun bandar itu – tempat tinggal satu perlima daripada 25 juta penduduk Australia – melaksanakan sekatan pergerakan lebih dua minggu yang lalu.

Perdana Menteri New South Wales, Gladys Berejiklian menyatakan jangkaan bahawa sekatan akan dilanjutkan melebihi tarikh akhir yang ditetapkan pada 16 Julai.

Beliau memberi amaran bahawa keadaan akan bertambah buruk sebelum menjadi lebih baik.

Langkah-langkah sekatan diperketat pada hujung minggu, yang mengehadkan penduduk untuk berada dalam lingkungan 10 km dari rumah untuk bersenam.

Perhimpunan luar terhad kepada dua orang dan seorang isi rumah sahaja dibenarkan membeli barang keperluan.

Seorang wanita Sydney berusia 90-an menjadi individu pertama yang meninggal dunia akibat penyakit COVID-19 di Australia tahun ini, lapor pegawai kerajaan semalam.

Jumlah jangkitan wabak itu, yang bermula pada pertengahan bulan Jun, hampir 600.

Hampir 50 orang dirawat di hospital, dengan kadar satu daripada lapan orang yang dijangkiti. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button