Berita Utama

Migran beli, miliki MyKad palsu dikenakan tindakan bawah SOSMA

Ditahan bawah Akta Imigresen, dihantar pulang ke negara asal

PUTRAJAYA, 28 Zulkaedah 1441H, Isnin – Migran yang membeli atau memiliki MyKad palsu boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA) apabila kesalahan berkaitan di bawah Akta Imigresen 1959/63 dimasukkan ke dalam SOSMA.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata ketika ini, migran yang melakukan kesalahan itu hanya ditahan di bawah Akta Imigresen dan dihantar pulang ke negara asal.

“Ia akan dilaksanakan dalam masa terdekat dan tidak memerlukan pindaan akta atau melalui Parlimen,” kata Hamzah dalam sidang media semasa lawatan pertamanya ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), di sini hari ini.

“Di bawah Jadual Pertama SOSMA diberi kuasa kepada Menteri Dalam Negeri, akan kita lihat untuk tambah kesalahan dilakukan di bawah Akta Imigresen boleh dimasukkan dalam SOSMA,” katanya lagi.

Menurutnya, seramai 35 migran yang memiliki MyKad palsu telah ditahan pada tahun ini sehingga 17 Julai lepas dalam 37 operasi yang dijalankan oleh JPN di seluruh negara.

Hamzah juga menegaskan rakyat Malaysia yang didapati terlibat dalam sindiket pemalsuan MyKad akan diambil tindakan di bawah SOSMA.

Ditanya mengenai sindiket pemalsuan MyKad, beliau berkata siasatan akan dijalankan berdasarkan 12 tangkapan terbaru.

Dalam pada itu, Hamzah berkata Kementerian Dalam Negeri sedang berunding dengan beberapa syarikat berkaitan usaha membangunkan kad pengenalan (ID) digital bagi mengurangkan isu pemalsuan MyKad di masa hadapan.

“Banyak teknologi yang ada di dunia ini dan kami ingin pastikan sistem yang kami gunakan bukan hanya terbaik, tetapi boleh link dengan apa yang kami ada sekarang.

“Dari segi kegunaan, kita ada kad pengenalan secara fizikal (MyKad) dan juga secara digital, maknanya kita tengok je muka anda, kita tahu dah,” jelas Hamzah. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button