11 sebab mengapa filem Pekak perlu disekat

pekak
MENURUT Syarifah Amani, “Rugi dan kasihanilah Brunei kerana mengharamkan Pekak”. Selepas menonton saya kira 2/3 filem tersebut, saya setuju, malah saya salute tindakan Brunei dan saya kecewa mengapa Malaysia tidak bertindak sedemikian.

Saya mula tidak sedap duduk selepas tiga puluh minit pertama. Semakin lama semakin gelisah. Akhirnya saya keluar dalam keadaan menggigil tangan kerana menahan marah. Kesan daripada filem ini, saya sudah “dengar” di dalam panggung ketika menontonnya. Kesan seterusnya? Saya tak sanggup bayangkan.

Sebelum itu, saya harus beri kredit pada pembukaan cerita yang segar, sudut kamera yang kreatif dan lakonan Zahiril Adzim dalam menunjukkan kesunyian orang pekak. Sayangnya filem ini bukan cerita mengenai dia.

Berikut adalah 11 sebab mengapa saya keluar panggung sebelum filem Pekak berakhir.

1. Babak Dara dan Melur mencuri di kedai runcit.

Dara disuruh Melur mengalihkan perhatian pekedai runcit sementara dia mencuri rokok. “Bang, mana satu bagus?” tanya Dara kepada pekedai runcit, mereka berdiri di rak tuala wanita. “Entah, saya tak pernah pakai” jawab pekedai tersebut. Penonton remaja yang duduk di barisan belakang dalam panggung ketawa.

Bila Melur sudah berjaya mencuri sekotak rokok, Dara pun berkata, “Tak apalah bang, cancel”. Pekedai OK saja, tak tahu apa-apa. Budak-budak remaja di belakang sekali lagi ketawa. Kemudian kedua-dua Dara dan Melur cepat-cepat berlalu dari situ. Mereka berjaya mencuri. Adakah mencuri itu lucu? Anak sekolah dalam pakaian seragam sekolah mencuri rokok itu lucu? Mempermainkan orang lain dan mengambil haknya itu lucu?

2. Babak Dara dan Melur melepak dan merokok di halaman flat mereka.

Persoalan filem ini bermula di babak ini. “Wei, kau dah on belum dengan Kamil?” tanya Melur. Kalau bukan kerana ada terjemahan bahasa Inggeris, saya tak tahu apa maksud “on”. “On” bermaksud “sleep”. Ya, Melur bertanya pada Dara, kau dah tidur dengan Kamil ke belum? Remaja-remaja lelaki di barisan belakang ketawa.

Dara menafikan. Alasannya, baru kenal sebulan dengan Kamil. “Aku baru je berapa jam kenal Azman dah “on” dah!” cabar Melur. Setiap kali menyebut “ON”, Melur menjungkit bahu. Perkataan “ON” tu, ditekankan. Setiap kali itulah, remaja-remaja lelaki di barisan belakang ketawa berdekah-dekah. Apa yang lucunya mengenai seks bebas bawah umur?

3. Masih babak yang sama.

Melur memujuk Dara untuk mengikutnya keluar malam itu. Dara menolak dengan alasan takut dimarahi bapanya. “Eleleh… strict sangat bapak kau tu, biar aku “service” dia sikit!”. Sekali lagi Melur menjungkit bahu dan remaja-remaja lelaki di barisan belakang ketawa berdekah- dekah.

4. Babak Azman menghisap dadah dengan alat semacam rod kaca.

Saya tak tahu apa benda yang dia hisap dan apa dia guna, tapi babak tu memang mirip video demo youtube. Maksud saya begitu ‘upclose’ dan ‘detail’. Anda rasa, kalau budak-budak remaja yang belum cukup akal tengok ada tak rasa nak cuba tak?

5. Babak Melur dan Dara berpura-pura mengaji untuk memperdaya bapa Dara.

Melurnya kononnya datang untuk mengajar Dara mengaji, tetapi sebenarnya mahu memujuk Dara mengikutnya keluar ke parti malam itu selepas ayah Dara keluar bekerja. Melur datang berbaju kurung dan berselendang. Muka polos tanpa mekap. Ayah Dara menyangka, Melur anak yang baik. Dia memuji Melur dan menyuruh Melur menemankan Dara di rumah malam itu.

Ketika ayah Dara tiba-tiba membuka pitu bilik anaknya, mereka sebenarnya sedang bersolek lantas pura-pura mengaji dan Dara menyorokkan baju seksi yang dibawa Melur untuknya. Ketika babak ini, anak-anak remaja di belakang ketawa berdekah-dekah. Lucukah bila anak-anak hilang hormat pada bapanya? Lucukah bila anak-anak menipu orang tuanya?

6. Babak Kamil jumpa Uda pertama kali.

Kamil mengadakan parti. Uda datang menghantar dadah. Bila Kamil tahu yang Uda seorang pekak, dia merenung Uda dekat-dekat dan menanggilnya bodoh beberapa kali. Dia mahu memprovoke dan mengejek Uda. Bodoh! bodoh! bodoh! …………… tiba-tiba dari belakang ada suara kanak-kanak berteriak, bodoh!bodoh! Saya pun menyumpah dalam hati. Bodoh! Mak bapak bodoh mana yang bawa anak kecil tengok cerita macam ni? Ini filem klasifikasi P13, kenapa ada anak kecil? Dan penjaga pintu pawagam? Apa kerjanya?

7. Masalah yang diangkat dalam filem ini ialah “Apa yang Kamil perlu buat supaya dapat tidur dengan Dara?” Ya, dari awal, ini saja dialog mereka. Kau dah on dengan Dara? Bila kau nak on dengan Dara? Azman dan Melur adalah penasihat Kamil. Kamil yang dipaparkan sebagai orang berada mengadakan pesta demi pesta semata-mata untuk meniduri Dara. Ketika filem Hantu Kak Limah pecah panggung, frasa “Kita bakar!” menjadi sebutan di mana-mana. Tak mustahil dialog “dah on” ni akan jadi buah bibir anak-anak remaja di belakang tu selepas menonton filem ini.

8. Uda? Uda sebenarnya cuma watak sampingan. Adakah filem ini membincangkan masalah Uda yang pekak? Tidak sama sekali. Bagaimana Uda boleh pekak? Tak tahu. Cuma diceritakan Uda ditinggal orang tuanya dalam hujan di kaki lima kedai ketika berusia lebih kurang lima tahun. Uda kemudian dibela oleh bossnya sekarang.

Apakah jenis kepekakan Uda? Tak diceritakan. Semulajadi atau kemalangan? Entah. Cuma ada satu babak berjumpa doktor dan klinik doktor tu macam tak bertauliah saja. Doktor cuma menerangkan peratus kejayaan implan ialah 90% dan menyuruh Uda datang semula bila dah ada duit. Saya tak pasti itu doktor atau tukang telinga. Berapa kos yang perlu Uda sediakan? Tak tahu.

Uda menjual dadah dalam keadaan tenang dan senang. Hanya tunggu orang datang, beri barang dapat duit. Beberapa kali dipaparkan nilai simpanan Uda meningkat puluhan ribu dalam masa pendek. Amboi! Apa mesejnya? Nak beritahu pada remaja-remaja di belakang itu yang jual dadah ialah cara mudah dapat duit. Dan asalkan kau ada niat mulia, kau berada dalam keadaan ‘darurat’, kau tetap naif. Kau orang baik. Kau tak berdosa.

9. Saya harapkan cerita ini akan menyuntik kesedaran dan keperihatinan masyarakat pada golongan OKU secara umum dan golongan pekak secara khusus. Tapi sayangnya cerita ini cuma memaparkan seks dan dadah.

Konflik cerita ini bermula bila Kamil masih gagal meniduri dara walaupun beberapa kali memasang perangkap dan klimaksnya bila Azman pula yang menikmati Dara. Pengarah sekarang dah berani buat babak bercumbuan dari sisi pandangan belakang pasangan bercumbuan. Aku tahu mereka bukan buat betul-betul. Tapi remaja-remaja yang di belakang tu naik syok juga!

Satu lagi adengan bercumbuan Melur dan Azman di kolam mandi kering. Sangat melampau! Saya masih ingat pada akhir tahun 90-an. TV Singapura mula menayangkan adengan bercumbuan dari sisi belakang. Masa itu gegar jugalah masyarakat Singapura. Mereka berbahas baik-buruknya hal tersebut. 10 tahun kemudian? Hmmm… perkara biasa. Adakah kita juga bergerak ke arah itu?

10. Babak pemerkosaan Dara oleh Azman.

Inilah babak terakhir sebelum aku keluar dengan tangan menggigil menahan marah. Dara mabuk, tak sedarkan diri, terbaring atas katil. Azman melutut di atas Dara. Bila kamera fokus pada Azman dari depan dan dia mula buka seluar, saya terus bangun. Adakah penulis tidak belajar seni “tell but not show?” Remaja-remaja di belakang diam. Sama ada mereka simpati pada Dara atau menikmati Dara seperti Azman. Saya tak tahu. Tak sanggup nak fikir.

11. Dalam filem ini tiada orang “baik” yang menyantuni anak-anak yang sesat. Watak paling “baik” adalah bapa Dara. Tetapi bapa dara adalah watak “ulama penghukum”. Itu berdosa! Kau nak masuk neraka? Nak jadi macam mak kau? Bapa dara menghukum anaknya secara fizikal. Dara tertekan. Dara kurang kasih sayang. Stereotaip? Heh.

Kenapa saya marah?

Kata Syarifah Amani, “Kita jangan menipu atau jangan cuba sorok [realiti] … Itu cara kita berdakwah. Insya-Allah, orang dapat kebaikan daripadanya.” Saya anggap Amani tersasul menyebut “dakwah”. Siapakah sasaran penonton cerita ini? Pemimpin negara? Supaya mereka mahu buka mata pemimpin negara akan keseriusan masalah sosial di negara ini? Atau adakah mereka sasarkan ibu bapa yang mempunyai anak remaja? Supaya ibu bapa berjaga-jaga akan tingkah laku anak mereka? Jangan sorok fakta, sasaran penonton filem ini adalah remaja.

Seperti remaja-remaja yang duduk di barisan belakang ketika saya menonton. Adakah filem ini mampu beri pengajaran baik? Anda nilaikan sendiri daripada cerita saya di atas. Sebelum keluar panggung saya sudah mendengar kesannya. Saya tidak pekak.

Bergiat secara aktif dalam NGO, membuka telinga saya daripada kepekakan terhadap isu-isu sosial. Saya mengenali Puan Vimmi Yasmin Razak secara peribadi walaupun saya baru pernah berjumpanya sekali. NGO kami telah bekerja sama beberapa kali. Ketika beliau mula menubuhkan Rumah Kita (rumah perlindungan untuk ibu remaja dan anak tidak sah taraf), Our Touch menyokong dengan dana sewa selama setahun. Saya membaca luahan rasa Kak Vimmi setiap hari di Facebook beliau.

Mengenai anak-anaknya, cucu-cucunya. Kerisauannya mengenai gejala sosial yang melanda generasi muda negara ini dan jerit perih mencari dana untuk membela mereka. Anak-anak yang tersasar ini, beliau peluk dan pelihara. Tapi siapa akan merawat puncanya? Kejahatan tak perlu diajar, syaitan ada di mana-mana. Kenapa kita mahu membantu syaitan? Bukan ada satu saja rumah perlindungan seperti ini di negara kita, banyak! Bukalah telinga anda, dan dengarkan rintihan mereka.

Kenapa saya marah? Menurut Ustaz Pahrol Mohd Joi, jika anda tak merasa marah melihat kemungkaran, tepuk dada tanya iman. Marah bukan sesuatu yang sentiasa negatif. Saya marah bila remaja-remaja di belakang saya menikmati cerita ini dengan gelak tawa. Seolah-olah kesemua yang kerja salah yang dilakonkan adalah “normal”.

Saya bukan marah kepada mereka. Saya marah dan kesal kerana mereka tidak mampu melindungi diri sendiri dan tidak dilindungi masyarakat daripada anasir-anasir seperti ini. Perbuatan songsang diringankan dengan komedi. Penjual dadah adalah “hero”. Ringan-ringan tak apa.

Kau tidak adil kau tidak menontonnya sampai habis

Durasi filem ini 1 jam 36 minit. Filem bermula kira-kira jam 8.05 malam dan saya keluar kira-kira 9.25 malam. Selama satu jam dua puluh minit filem tu penuh dengan adegan-adegan rendah moral dan ia belum berakhir. Adakah anda fikir beberapa minit terakhir filem tu mampu
memurnikan minda anak-anak remaja yang tercemar dengan segala kebejatan yang diajar selama sejam lebih sebelumnya? Dapatkah mereka memadam imej-imej rendah moral dan dialog-dialog rendah akhlak daripada minda mereka?

Tindakan Brunei tepat

Media-media Malaysia melaporkan antara alasan mengapa Brunei mengharamkan filem Pekak kerana ada adegan seperti perempuan menghisap rokok. Sebenarnya adengan perempuan menghisap rokok tu yang paling sopan. Adegan lain lebih teruk lagi. Lelaki perempuan sama saja. Adegan hisap dadah. Adegan panjat tembok sekolah. Adegan bercumbu. Adengan curi keluar malam dengan lelaki.

Tapi mereka kan menang anugerah di luar negara?

Adakah kiblat kita di Cannes? Asal mereka mengiktiraf filem kita maka kita ‘terpaksa’ mengiktirafnya sama? Apakah pembaris akhlak mereka sama dengan kita? Tanpa mengguna penilaian agama pun, adakah nilai budi bahasa kita sama seperti mereka? Ironi, Perancis tak pernah menjajah kita tapi kita pula terhegeh-hegeh mahu menyanjung mereka. Saya menerangkan analogi ini kepada kawan saya. Pelancong Barat sangat suka ke Phuket. Phuket adalah syurga dunia. Pelbagai pesta sepanjang tahun. Full moon? Half moon? Arak murah, perempuan bersepah.  Tetapi apakah Phuket tempat pelancongan terbaik untuk kita?

Filem ini memang PEKAK

Bukan filem ini saja tajuknya Pekak. Penulis, pengarah, penerbit sampai kepada pihak yang meluluskan tayanyan filem ini. Semuanya Pekak. Pekak pada masalah sosial negara. Pekak pada tata susila. Pekak pada keresahan masyarakat. Pekak pada rintihan pihak-pihak yang saban
hari berjuang membawa pulang anak-anak yang tersesat di jalan gelap. Jika anda tak mampu membantu mereka, janganlah menambah masaalah yang ada!

Sinopsis cerita boleh baca di sini.

Ketika melangkah keluar panggung, ada dua stroller di ruang tepi. Saya secara bersahaja bersuara perlahan “Siapa yang bawa anak ni? Baliklah! Cerita ni tak elok bagi anak-anak tengok. Saya pun tak sanggup tengok lagi.”

Saya rasa hendak menangis lihat si kain putih bermain-main sendiri di tepi tangga sedangkan ibubapanya sedang menonton adegan rogol. Sedih dan marah. Tangan saya menggigil.

Pengembara Berpoket Nipis

Artikel ini telah disiarkan lebih awal di blog Pengembara Berpoket Nipis dan telah disunting untuk siaran Ismaweb.

7 thoughts on “11 sebab mengapa filem Pekak perlu disekat

  1. Apa nak jadi la dgn industri filem melayu hari ni. Dah la kualiti teruk, content filem merosakkan mentaliti orang2 muda plak tu

  2. MASYARAKAT YANG #PEKAK

    Siapa tak kenal dengan Syed Azmi? Beliau kini aktif membantu kanak-kanak mangsa penderaan seksual (pedofilia). Boleh kata hampir setiap hari ada sahaja cerita pengalaman mangsa mangsa jenayah ini dikongsinoleh beliau. Setiap hari juga ada pembaca pembaca yang minta beliau berhenti dari berkongsi kisah kisah begitu.

    Kerana apa? Kerana kebenaran itu pahit. Banyaknya jenayah ini berlaku di sekeliling kita tanpa sedar buat kita rasa tidak selesa. Kita lebih selesa untuk tidak tahu dan memilih untuk tidak mendengar.

    Terbaca satu respon kepada filem #PEKAK yang agak viral. Katanya filem tersebut membuatkan penulis rasa tidak selesa. Kerana apa?

    # Adakah hubungan seksual luar nikah di kalangan remaja tidak berlaku?

    # Adakah gejala dadah dan ketagihan perkara yang baru dalam masyarakat?

    # Tiadakah kisah perempuan yang ditipu lelaki dengan kasih dan sayang dan ditinggalkan selepas nafsu dipenuhi?

    # Palsukah cerita jenayah rogol di kalangan remaja oleh orang yang dikenali?

    # Tidak wujudkah kes kes ibu bapa tertipu oleh anak anak akibat dari meletakkan kepercayaan membabi buta kepada mereka?

    Kebenaran itu pahit. Saya rasa seolah olah ditampar berulang ulang kali. Saya juga rasa marah dan menggigil. Tapi bukan kerana ini cerita yang bodoh. Ini cerita benar yang menjadikan saya ingin mendengar.

    Sedarlah, masyarakat kita sakit sudah lama. Masalah perkauman, ketirisan, gejala sosial, kurang harga diri, dadah, pelacuran dan banyak lagi ada di sekeliling kita. Kita yang memilih untuk menjadi #PEKAK. Kerana jadi #PEKAK itu mudah.

    Bila karya tempatan cuba memberi sesuatu yang baru, cepat sungguh kita melatah. Sedangkan tonton pun belum lagi. Maka kembalilah karya karya kita kepada seni yang membudayakan kebodohan dan angan angan.

    Adakah gelak tawa yang penulis tersebut dengar adalah gelak tawa akibat dari rasa lucu? Ataupun itu gelak tawa kekok remaja bila mana cerita cerita dosa mereka dipampang? Tiada respon yang boleh diberi, hanya tawa untuk menutup resah diri.

    Tonton bukan sekadar lihat. Tonton dan faham.

    F. H. Abad – tak ingin jadi bisu

    10 September 2016

  3. Mu-ham-mad Bin Ra-zak.

    As-sa-la-mu-‘a-lai-kum! Me-nga-pa-kah e-di-tor rate le-pas te-nogk fi-lem tu? Se-pa-tut-nya tak-leh rate se-bab dah lang-gar. Ta-pi kua-sa Al-lah s.w.t Dia ba-gi e-di-tor un-tuk rate. Ta-pi sa-ya tak su-ka se-bab rate tak pe-nuh. Fi-lem bua-tan Me-la-yu tak ber-a-ga-ma Is-lam. Ti-dak ber-da-sar-kan ke-wa-ji-pan da-lam a-ga-ma Is-lam. Me-mang be-gi-tu. Ka-lau sa-ya tak te-ngok ten-tu sa-ya bo-leh ra-te 3/3 a-tas tin-da-kan di Ne-ga-ra Bru-nei. I-ba-dah le-bih pen-ting da-ri mak-siat. Al-la-hu-ak-bar! Was-sa-la-mu-‘a-lai-kum.

  4. Salam.. Saya agak tergerak hati bila tengok post ni.. Baiklah.. Memang ada benar apa yang diperkatakan.. Tapi, kenapa kita lihat filem itu dari bawah tempurung? Bukan dari mata burung? Kenapa nak dipersoalkan apa isu yang dilontarkan oleh pengarah? Isu isu itu yang sebenarnya yang telah lama jadi barah dalam masyarakat kita selama ini.. Adakah tidak dapat terima hakikatnya? Bagi saya, filem sebegini amat bagus dan layak mereka mendapat anugerah di luar negara.. Kerana? Mereka diluar sana melihat filem sebegini bukan dengan fikiran yang sempit dan pandangan yang sepet.. Jika hal sebegini berterusan, bila sebuah karya yang bagus ditampilkan terus di condemn, terus terang saya katakan, industri filem Malaysia takkan selamanya ke hadapan.. Atau mungkin semua lebih suka filem filem gangster, rempit, hantu? Kenapa tak bahaskan filem gangster, rempit tu semua? Maaf, hanya bercakap dari pandangan sendiri yang sedih tengok sebuah karya yang bagus dicondemn..

  5. Setuju dgn Fahmi Hassan.
    Suka tak suka, filem kena ban ka, tak ban ka, takkan dapat memadamkan realiti bahawa melayu islam makin tenat dan kekurangan nilai moral tinggi. Nak ka kita jadi islam hanya pada nama saja? Tutup mata/telinga pada realiti & syok sendiri mendabik dada?

  6. Berapa org yg menonton dan memahami niat murni pengarah? Dan berapa ramai pula menjadikan filem itu sebagai ikutan? Hentikan filem yg berunsur maksiat dgn tujuan utk mendidik umat,byk buruk dari baiknya. Pening kepala guru di sekolah. Sekolah diajar nilai2 murni dan etika motal yg baik,tapi filem spt ini yg merobeknya.

  7. penyakit ni dah lama xperlu buat filem pon orang tau…bkn xbole trima realiti tapi apa yg kita nak obat untuk penyakit ni…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *