Berita UtamaDunia

Mahkamah Israel syor penduduk Sheikh Jarrah bayar sewa atau hartanah diroboh

Rakyat Palestin tegas mahu pengiktirafan hak terhadap hartanah mereka

BAITULMAQDIS, 24 Zulhijjah 1442H, Selasa – Mahkamah Agung Israel memberi tawaran kepada penduduk di kediaman Sheikh Jarrah supaya membayar sewa kepada syarikat peneroka haram Yahudi yang menuntut tanah di situ, jika tidak mahu hartanah mereka dirobohkan.  

Ia mengesyorkan keempat-empat keluarga Palestin di kawasan itu, boleh tinggal di kediaman mereka di Sheikh Jarrah jika mengakui tanah tersebut dimiliki oleh syarikat peneroka.

Bagaimanapun, keluarga terbabit tidak menerima cadangan tersebut, dengan menolak tuntutan hak milik syarikat Nahalat Shimon dan rancangan menghalau secara paksa, lapor Ir Irim.

Di bawah rancangan mahkamah, rakyat Palestin – di antara puluhan keluarga yang diancam pengusiran – akan tetap menjadi ‘penyewa yang dilindungi’ yang tidak dapat dihalau untuk masa akan datang selagi mereka membayar sewa kepada organisasi Yahudi yang memiliki tanah.

Namun, rakyat Palestin tegas mengatakan bahawa mereka mahu pengiktirafan hak terhadap hartanah tersebut.

“Mereka memberi banyak tekanan kepada kami untuk mencapai kesepakatan dengan peneroka Israel di mana kami kena menyewa dari organisasi peneroka.

“Sudah tentu ini ditolak,” kata Muhammad el-Kurd, salah seorang keluarga yang terlibat.

Peguam keluarga menolak tuntutan negara pengganas Israel terhadap hartanah itu, tetapi masih berharap mencapai kesepakatan.

“Matlamat utama keluarga Palestin adalah untuk menjaga dan memastikan kehadiran mereka di rumah mereka.

“Oleh itu, jika keputusan dikeluarkan dari mahkamah, walaupun tidak dengan perisytiharan penuh mengenai hak-hak Palestin, itu dapat menjadi sesuatu yang memuaskan bagi keluarga Palestin,” kata Sami Irshaid kepada BBC.

Mahkamah menangguhkan keputusan dalam usaha untuk meredakan keadaan tersebut, dengan hakim meminta penduduk Palestin untuk mengemukakan senarai calon penyewa yang dilindungi.

Kes ini menjadi tumpuan antarabangsa dan para pejuang yang menentang kegiatan penyelesaian oleh Israel.  

Ketua hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meminta, Israel untuk tidak melakukan pengusiran di Sheikh Jarrah, dengan pejabatnya memberi amaran bahawa tindakan seperti itu mungkin merupakan jenayah perang di bawah undang-undang antarabangsa.

Israel menduduki Baitulmaqdis Timur dalam perang Timur Tengah 1967 dan akhirnya mengilhaknya kemudian.  

Ia tidak menganggap Baitulmaqdis Timur sebagai wilayah yang diduduki melainkan memandang seluruh kota sebagai ibu kotanya – tuntutan yang tidak diakui oleh sebahagian besar masyarakat antarabangsa.

Israel mengatakan bahawa isu Sheikh Jarrah bukan masalah negara tetapi pertikaian hartanah yang tertakluk kepada keputusan mahkamah. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button