Tiada ruang bersangka baik untuk DAP

u-hazizi
Telah sampai kepada saya mesej whatsapp seperti berikut: 

“Di dalam sirah, sebuah peristiwa ketika perang dirakamkan iaitu ketika sahabat baginda shalla Allahu alayhi wasallam bertempur dengan seorang musuh iaitu kafir Quraisy, tatkala pedangnya diangkat mahu memancung kafir itu, lantas kafir itu berteriak melafazkan syahadah. Namun tetap dibunuh juga musuh Islam itu. 

Apabila sampai cerita itu ke pengetahuan Rasulullah s.a.w, baginda memarahi sahabat itu, dengan ungkapan yang terkenal,

“Apa engkau telah belah dadanya?”

Ini situasi di medan perang. Ini situasi tatkala berhadapan dengan orang yang terang-terangan mengangkat senjata melawan Islam. Situasi yang clear cut, nampak sangat si kafir itu mengucap syahadah kerana mahu menyelamatkan diri daripada dibunuh. 

Tetapi apa petunjuk Rasulullah s.a.w dalam peristiwa ini? “Apa kamu telah belah dadanya?”

Ada sahabat yang berani membantah Rasulullah s.a.w, mengatakan baginda seorang yang “naif”?

Ada sahabat yang mengungkit-ungkit “Ya Rasulullah, dia tu musuh Islam yang telah membunuh ramai orang Islam, kenapa engkau membela dia?”

Ada sahabat yang berani, mengutuk Rasulullah s.a.w, mengejek baginda, mentertawa baginda, hanya kerana baginda bersolidariti dengan musuh Islam ini?

Padahal, dalam situasi yang jelas dan nyata, terhadap seorang yang terang-terangan musuh Islam pun, Rasulullah s.a.w menyuruh kita “jangan belah dada”.

Inikan pula di zaman ini, sungguh hebat puak-puak ni yang mungkin merasa dikurniakan wahyu mengetahui apa yang ada di dalam dada Ong Kian Ming (OKM). Depa boleh nampak masa depan, yang OKM ni akan mati dalam kekufuran, dan mereka, akan confirm masuk syurga. Depa boleh tahu setiap bisik hati OKM, boleh meneka dan meramal next step, boleh membelek hati ahli parlimen Cina ini.”

Komen saya:
1) Amat malang sekali mana-mana ahli jamaah Islam yg membina tasawur hubungan dengan bukan Islam hanya berasaskan satu hadith semata-mata. Ke manakah dicampakkannya berpuluh ayat muhkamat mengenai Wala’ dan Bara’ yang termasuk dalam bab akidah? Mungkin mereka tidak mempelajari bab Wala’ dan Bara’ atau tidak menekuni ayat-ayat itu satu persatu dalam usrah-usrah mereka, sehingga dengan satu kejadian khusus dalam hidup Nabi sudah dijadikan pegangan dalam bab hubungan dengan orang kafir. Bahkan, lebih tepat lagi jika dikatakan bahawa hanya dengan satu hadith sudah cukup untuk “spin” dan putar sehingga pening lalu lupa pada ayat-ayat Wala’ dan Bara’ yang muhkamat dan banyak, sehingga akhirnya yang batil itu nampak betul. Jika benar ayat-ayat muhkamat itu tidak pernah ditadabbur dalam usrah mereka, maka amat malang sekali mereka yang terlibat dalam jamaah itu.

2) DAP secara jelas dan nyata dalam dasar perjuangannya mahu merubah identiti negara Malaysia yang meletakkan Islam sebagai agama negara. Amat malang sekali, jika mereka yang mengikut usrah jamaah itu tidak diberitahu dan disedarkan bahawa kedudukan istimewa Islam dalam Perlembagaan Persekutuan adalah premis untuk menegakkan Islam di negara ini. Premis itulah yang mahu diruntuhkan oleh puak DAP dan sekutunya dengan mendakwa dan mempromosi bahawa Malaysia adalah negara sekular. Itulah intipati konsep Malaysian Malaysia. Apa gunanya ikut usrah jika perkara sebegini mudah tentang DAP tidak difahami? Apa gunanya ikut usrah jika, bukan saja membiarkan, bahkan bersangka baik dan membantu parti yang mahu meruntuhkan premis dalam perundangan untuk penegakan Islam di Malaysia? Tanpa premis itu, perjuangan Islam akan terpelanting “ribuan batu” ke belakang. Atau apakah sebenarnya yang mereka perjuangkan? Apakah sebenarnya yang mereka pelajari dalam usrah-usrah mereka? Hanya momokan-momokan politik pragmatis pimpinan yang menyelinap ke parti itu dan parti ini, yang disampaikan oleh para murabbi yang hanya menjadi pak angguk dan penyampai buta? Sehingga pengikut pun buta tentang ajaran Islam yang “basic” seperti Wala’ dan Bara’, serta buta tentang bahaya perjuangan DAP?

3) Amat malang sekali apabila pengikut-pengikut jamaah itu tidak diajar untuk membezakan antara individu kafir dan organisasi kafir yang menyatakan dengan jelas perjuangannya yang mahu meruntuhkan premis Islam bernegara di tanah air tercinta ini? Mereka tidak diajar membezakan antara individu kafir yang mengajar matematik kepada anak mereka dengan individu kafir yang mengepalai organisasi yang (untuk kesekian kalinya saya sebut) yang mahu meruntuhkan premis Islam bernegara di negara ini. Atau mereka tidak faham lagi apa itu “premis Islam bernegara”? Jika benar, amat-amat malang sekali mereka yang mengikut usrah yang sentiasa dimomokkan dengan ungkapan Hasan al-Banna (dan berasa ” kenyang” dengan ungkapan-ungkapan itu), tetapi tidak diajar realiti kenegaraan Malaysia. Amat malang sekali pengikut jamaah itu. Saya simpati.

4) Berdasarkan cara mereka menghurai hadith di atas untuk bersangka baik dengan OKM (yang merupakan pemimpin organisasi yang mahu meruntuhkan premis Islam bernegara di negara ini, bukan individu kafir biasa) saya merumuskan mereka memang pakar dalam “memetik mana-mana dalil yang menyokong pendapat yang telah mereka tetapkan terlebih dahulu”. Mereka pakar dalam “menundukkan nas menurut nafsu politik mereka”. Mereka pakar mencari dalil yang boleh menjustifikasi tindakan ahli politik mereka yang licik memperkudakan parti itu dan parti ini. Tetapi mereka naif atau sengaja jadi naif di depan kata-kata seorang ahli politik sekular liberal yang tidak beriman. Lagikan cakap orang politik yang beragama Islam, yang ada istilah halal dan haram pun sukar nak dipercayai, inikan pula ahli politik yang tiada istilah halal dan haram. Kesimpulan saya, mereka pakar untuk menjadikan pengikut naif, agar jamaah mereka menurut sahaja strategi ahli politik penyelinap mereka.

5) Kafir atau muslim adalah soal zahir. Kita berhukum pada zahir. Kalau hukum Islam bergantung pada batin, nescaya tergendalalah semua hukum. Saya tidak pasti adakah mereka boleh memahami konsep ini (mengambil kira mereka telah terbiasa dengan tasawur, konsep dan hukum yang telah di”spin”). Kalau nak bercakap tentang hikmah berdakwah, tiada siapa yang boleh sangkal bahawa Nabi S.A.W. adalah pendakwah paling berhikmah. Tetapi Nabi S.A.W. diajar untuk guna kalimah kafir kepada orang yang kafir pada zahirnya. Nabi diperintah untuk sebut, “Wahai orang-orang yang kafir”. Tak perlulah ” spin” dengan mendakwa bahawa orang berpegang pada konsep ini sebagai tidak hikmah atau orang yang mengetahui isi hati orang lain. Cukup-cukuplah “spin” itu. Kerana perbuatan “spin” sudah menyesatkan pemikiran sesetengah anak muda yang tidak bernasib baik.

Akhir kata daripada saya, tiada ruang bersangka baik untuk DAP. Mana-mana jamaah Islam yang bersangka baik dengan DAP, sedangkan dasar perjuangannya kekal untuk meruntuhkan premis Islam bernegara di negara ini, maka tamatlah peranannya sebagai jamaah Islam kerana kebutaan terhadap musuh Islam, bahkan bersekongkol menjayakan agenda musuh. Ia hanya menipu masyarakat dengan imej Islamnya.

(MCA juga sekarang ini sudah menzahirkan ia boleh diletakkan sebakul dengan DAP)

Ustaz Mohd Hazizi Abd Rahman
Ahli Jawatankuasa Pusat ISMA

5 thoughts on “Tiada ruang bersangka baik untuk DAP

  1. Bersangka baik terdapat dua perkara mesti di hayati :-

    1. Bersangka baik dengan saudara sendiri/Islam. Ini memang di galakan dan di tuntut. Apa lagi tidak boleh membuka aib orang yang memang di tegah Allah SWT

    2. Apabila jiran / masyarakat itu baik dengan kita, maka wajib kita membalas kebaikan itu. Jika sebalik nya, kita memang tahu niat jahat mereka sehingga menggangu kita, Allah SWT wajibkan kita memerangi mereka – kelompok kafir harbi, munafikun, musyrikun dan sewaktu dengan nya.

    Merujuk artikel, memang wajib kita perangi ( sekarang cara lain ) musuh-musuh Islam ini. Mencari dalil dan cara makna sekerat-kerat dari hadis dan menghalalkan bersekongkol dengan musuh nyata Islam, memang tergolongan munafik !!! Mereka tidak bawa kebaikan selain penuh kepura- puraan konon tergolong orang-orang beriman. Hakikat nya mereka jenis syaitan yang di rejam, laknatullah.

    Kenapa kita di Malaysia membiarkan golongan munafikun ini ? Sesungguh nya mereka lah sebenar MUSUH ISLAM yang mesti di hapuskan ! Mereka laj penyebab kafirun harbi di Malaysia bangun secara terang mendabik dada, menghina Melayu dan Islam berterusan… mereka menjemput huru hara agar memudahkan zionis menerpa dengan cara paling licik sekali…

    Tidak kah kita saksikan pergolakan di Timur Tengah ? Palestin ? Di Asia sendiri ? Ini agenda tersusun. Strategi mereka sekarang hanya menjadi batu api, mewujudkan ketidakstabilan, memilih dan melatih tokoh yang boleh mengeruhkan keadaan huru hara berpanjangan, persepsi dongegan di jadikan realiti, menghalalkan yang haram ikut kepentingan dan melebarkan sayap maksiat dan kemungkaran, menafikan perbuatan jahat mereka dengan memesong fakta, di himpunkan kesalahan secara bertubi-tubi kepada mangsa mereka, sehingga masyarakat terpesona, terpengaruh lantas mempercayai nya !

    Islam Benar itu berdiri di atas Kalimah Allah dengan lafaz ‘ laillahaillAllah dan seterus nya di sambung dengan syahadah. Maka di sambut oleh Umat Muhammad – Allah Hu Akbar ! Sesungguh nya PAS dan munafikun melayu sudah menyalah guna iktikad ini dengan bersekongkol NYATA bersama musuh Islam !

  2. Pingback: You think we’re scared, ah? Bring it on | Helen Ang

  3. Mohd Rosdi ismail

    Assalamualaikum wbt.
    1- Orang Islam tidak perlu bergantung atau percaya kepada musuh hanya kerana ingin menegakkan Islam .. Kepada yang keliru .. kajilah inti pati surah al-Taubah sampai habis dan surah Muhammad dalam al-Quran kita.

    2- Dalam konteks hadith di atas, Rasulullah SAW melarang membunuh sikafir tersebut kerana dia telah melafazkan syahadah.. SOALAN : Adakah Ong Kian Ming telah melafazakan syahadah hingga kita ingin memakai sikap Rasulullah saw tersebut kepada beliau?

    3- Seterusnya, Rasulullah SAW melarang tindakan sahabat tersebut kerana perbuatannya berlaku atas dasar sangkaan semata-mata, sedangkan lafaz syahadah telah dilafazakan. Maksudnya sahabat tersebut telah bertindak dalam keadaan yang tredesak dn drastik.

    4- Soalan seterusnya : Dari mana penulis ini tahu bahawa “nampak sangat si kafir itu mengucap syahadah kerana mahu menyelamatkan diri daripada dibunuh” ? .. Siapa dia hingga melahirkan komen sedemikian yang bercanggah dengan maksud kata-kata Baginda SAW : “Apa engkau telah belah dadanya?” yang menuntut kepastian terlebih dahulu sebelum bertindak.

    5- Kesimpulannya – Itulah hasilnya bila kita hanya tahu manipulasi agama untuk kepentingan diri kita. Sekian. Wassalam.

  4. Badiuzzaman Saifullah

    InsyaAllah bersama kita fikirkan….
    1) Satu pihak bersekongkol dengan kafir demi maslahat politik
    2) Satu pihak berpihak kepada kepimpinan Islam liberal yang ada demi maslahah dakwah dan survival ummah
    3) 2 pihak yang Islamik cuba memperbetulkan keadaan didalam kepimpinan Islam liceral dan parti islam
    4) Aku… pening kerana kebodohan ulamak dan cerdik pandai ini….mendabik dada …kecewa!!

  5. simple je…terima hanya islam sahaja..yang terima DAP tu buat apa.. DAP tu dianggotai oleh orang Islam ke…kan ke simple je tu…jangan kerana gila kuasa membenarkan pulak DAP tu boleh dipercayai…kamu dah belah ke dada mereka…hehehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>