Di antara Syariat Islam dan hukum hudud

Pokok Jacaranda yang sangat cantik dengan bunganya berwarna ungu di musim bunga (September). Tapi ia menandakan peperiksaan akhir semester ke-2 setiap tahun bagi pelajar-pelajar di Australia dan New Zealand (Hemisfera Selatan).

Semasa saya belajar di University of Queensland 1984-1987 dulu, apabila pokok Jacaranda yang meranting kering di musim sejuk mula berbunga lebat berwarna ungu hampir di setiap jalan di universiti, di sebalik kecantikannya, jiwa para mahasiswa/i mula gundah gulana kerana ia menandakan peperiksaan hampir tiba. Begitu juga di Malaysia, di setiap penghujung 4 tahun apabila isu hukum hudud mula dilemparkan melalui media massa ke tengah-tengah para pengundi, ia menandakan musim Pilihanraya Umum Malaysia hampir tiba, hanya menunggu bila tarikhnya ditetapkan, bergantung respon para pengundi di bandar dan kampung, tua dan muda, kafir dan Islam.

Bagi golongan masyarakat yang faham dan beriman, mereka melihat dan menilai isu ini dengan pandangan Syarak dan pertimbangan realiti. Namun mereka adalah hanya segelintir dari masyarakat umum yang jauh lebih ramai dan tersebar di seluruh negara. Adapun pada umum masyarakat, mereka kebingungan kerana sekali lagi isu ini diketengahkan dalam keadaan ilmu dan jiwa mereka yang tidak mampu memahaminya, dan ramai dari kalangan mereka yang akhirnya membuat pertimbangan dari neraca yang tidak Islamik lalu mengambil pendirian yang tidak tepat.

Syariat Islam dan hukuman Hudud mempunyai perbezaan yang sangat jauh. Syariat Islam adalah satu sistem hidup rabbani, keseluruhannya berasaskan Al-Quran, kitab Allah dan petunjuk peninggalan dari Sunnah RasulNya, Muhammad saw, bermula dari membina ilmu dan akidah, melahirkan ibadah dan akhlak pada diri dan masyarakat dalam sesebuah negara, kemudian mereka meluaskan Dakwah Islam ke negara-negara jiran sehingga Islam memimpin dan membimbing seluruh dunia, tanpa meninggalkan seinci pun bumi yang tidak diperintah oleh Syariat Islam.

Dengan ini Syariat Islam sifatnya membangunkan manusia dan dunia, lahir dan batin, manakala hukum menghukum seperti hudud, takzir dan seumpamanya boleh kita nisbahkan sebagai hanya 5% sahaja dari Syariat Islam yang sifat umumnya adalah membangun. Sebab itu Al-Quran yang mempunyai lebih 6000 ayat hanya mempunyai sekitar 500 ayat sahaja mengenai hukum hakam atau dipanggil “Ayat-ayat Ahkam”. Dari sekitar 500 syat-ayat ahkam, hanya sebahagian kecil sahaja yang menyentuh hukum hudud dan selainnya menggarap isu-isu ekonomi, muamalat, munakahat, hubungan antarabangsa dan sebagainya.

Adapun hukuman yang digelar “Hudud”, ia adalah 7 hukuman yang telah ditentukan Allah dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Bagi mereka yang suka penerangan dengan angka, saya gambarkan di sini (sekadar mengemukakan angka yang tidak semestinya tepat, tetapi boleh memberi kefahaman yang lebih jelas), hukuman Hudud yang tujuh itu adalah seperti sekitar 5% dari undang-undang Islam yang 95% lagi adalah Takzir (denda) yang diserahkan kepada Dewan Rakyat di Parlimen menggubalnya dan hakim di kamar mahkamah menentukannya. Oleh kerana 7 hukuman tersebut (1- bunuh, 2- zina, 3- menuduh zina/qazaf, 4- curi, 5- minum arak, 6-samun/qat’ tariq, 7-bughoh – menentang pemerintah dengan kekerasan) telah ditentukan Allah, dan tidak boleh diolah lagi oleh parlimen atau hakim, maka ia disebut Hudud, di dalam English bermakna “already defined”.

Islam yang diturunkan Allah swt melalui RasulNya kepada umat manusia adalah Syariat Islam yang bersifat membangun, iaitu aspek rohani (akidah dan akhlak) dan material (kekayaan dan pembangunan). Ia sama seperti Engineering bersifat membangunkan walaupun jika sebuah bangunan telah usang dan rosak teruk Engineering akan mengambil keputusan untuk meruntuhkannya (demolition), tetapi demolition bukanlah segala-galanya dalam ilmu dan dunia Engineering, sebaliknya ia adalah sebahagian kecil darinya. Hudud, seperti demolition, hanya sebahagian kecil dari Syariat Islam. Kerajaan adalah dituntut untuk melaksanakan Syariat Islam secara keseluruhannya meliputi berbagai bidang kehidupan rakyat, ditunjukkan dalam peraturan dan perjalanan harian negara, dan bukan sekadar berbicara kosong mengenai hudud.

Kalau begitu, hukuman dan denda (termasuk Hudud) hanyalah 5% dari ajaran Islam yang bersifat membina umat dan negara, bukan meruntuh dan menghukum, manakala hukuman Hudud hanya 5% dari undang-undang Islam dalam sesebuah negara yang lengkap dan membangun, maka di segi matematiknya Hudud hanya 5%x5%=0.25% dari keseluruhan ajaran dan Syariat Islam sebenarnya. Ia bukan segala-galanya mahupun juzuk besar dari ajaran Islam yang sangat luas, membangun dan membahagiakan umat manusia.

Begitu juga yang kita maksudkan dengan Rumahtangga Islam adalah ibu bapa yang berkeperibadian Islam, mendidik anak-anak dengan ajaran Islam, menjaga adab-adab Islam dalam rumah, suami isteri yang saling menghormati perjuangan Islam masing-masing, berdakwah kepada jiran-jiran, dan sebagainya, bukan semata-mata si ayah merotan anak (hukuman). Begitu juga apabila kita maksudkan dengan sebuah Negara Islam, ia adalah negara yanag tertegaknya Syariat Islam dalam setiap bidang kehidupan rakyatnya, dan bukan semata-mata melaksanakan hukuman Hudud dan cuai berbagai aspek Syariat Islam yang lain.

Konsert Sunburst di KL 2009. Membanteras kerosakan akhlak di premis-premis awam tidak ada kaitan dengan undang-undang hudud, tetapi ia adalah sebahagian dari Syariat Islam yang bertujuan memupuk akhlak mulia dan terpuji, serta menutup pintu musuh-musuh Islam untuk merosak dan megalahkan Umat Islam. Ia boleh dan mesti dilaksanakan sekarang, serta merta tanpa perlu berbicara tentang hudud. Kenapa ia tidak dibanteras, bahkan semakin subur atau disuburkan? Adakah ibu bapa Islam suka anak-anak mereka jadi sebegini? Kalau tidak suka, kebenaran program sedemikian adalah agenda umat di negara ini atau agenda pihak asing?

Ringkasnya, apa yang kita sebagai rakyat Islam di Malaysia mahu adalah penegakan Syariat Islam dalam semua bidang media massa terutamanya di siaran televisyen, pendidikan, pengurusan negara, kementerian dan jabatan, membebaskan rakyat dari belenggu budaya Barat, membina umat yang berjihad dan punya kekuatan di rantau, menguatkan kesatuan umat dan membanteras perpecahan, menguatkan hubungan di antara negara-negara Islam, menyebarkan ruh Islam ke dalam jabatan dan sektor kerajaan dan swasta, membanteras rasuah, membanteas pelacuran, arak, judi, dadah, kelucahan, pergaulan bebas, bidah, khurafat, syirik, mendorong hafazan Al-Quran dan bahasa Arab terutama kepada generasi baru dengan berbagai insentif, kesihatan, ekonomi, akhlak, berjimat dengan wang rakyat dan menyuburkannya, meneroka kekayaan dan hasil bagi negara dan mengelakkan pemborosan dan perlaksanaan Undang-undang Islam termasuk Hudud.

Oleh kerana itu kita adalah rakyat yang lebih bijak dari terheret membincangkan isu Hudud menjelang Pilihanraya, sedang selama tempoh tenang 4-5 tahun di antara dua musim pilihanraya, media massa merosakkan umat dengan memaparkan budaya Barat yang negatif kepada anak bangsa kita, pelacuran, arak, judi, kelucahan, rasuah tersebar ke tahap yang sukar dibendung dan telah menghakis banyak tunggak-tunggak negara terutamanya akhlak dan jiwa rakyat serta wang dan kekayaan negara. Semangat ruh jihad di kalangan belia dan bebas dari pengaruh dominasi Kuasa Barat merupakan tunggak penting yang masih di dalam keadaan yang minimum. Apa yang kita tuntut adalah Malaysia menjadi sebuah Negara Islam yang didefinisikan oleh Imam Hasan Al-Banna iaitu فلا تقوم الدولة الإسلامية إلا على أساس الدعوة ، حتى تكون دولة رسالة لا تشكيل إدارة ، ولا حكومة مادة جامدة صماء لا روح فيها , كما لا تقوم الدعوة إلا في حماية تحفظها وتنشرها وتبلغها وتقويها bermaksud “tidak akan tertegak Ad-Daulah Al-Islamiyah (Negara Islam) melainkan di atas asas Dakwah, sehingga ia menjadi Negara Risalah (negara yang mempunyai visi dan misi menyebarkan Islam ke seluruh dunia), bukan (semata-mata) ia berbentuk pentadbiran, atau kerajaan material beku pekak yang tidak mempunyai ruh. Seperti mana juga Dakwah tidak (dapat) tertegak melainkan di dalam satu perlindungan (iaitu Negara) yang menjaga, menyebar, menyampai dan menguatkan Dakwah tersebut)”.

Sepatutnya Syariat Islam ditegakkan di setiap bidang pembangunan di dalam negara, di aspek akhlak dan teknologi, dan bukan sebaliknya di mana hudud menjadi ulam-ulam bicara menjelang Pilihanraya.

Para muslimat Melayu yang sepatutnya menjadi pewaris perjuangan Khadijah bt Khuwailid ra, Aisyah bt Abu Bakar ra dan Fatimah Az-Zahra’ sedang berkempen pilihanraya menayangkan punggung ke arah pihak lawan tanda “liwat”. Umat telah hilang pedoman, jatidiri dan identiti sebagai pejuang Risalah Islam kepada sekalian manusia seluruh dunia.

Pilihanraya: Tsen Thau Lin lawan Ansari Abdullah, seorang peguam Melayu Islam. Datin Linda Tsen Thau Lin, isteri kepada mendiang wakil rakyat yang mati terbunuh kemalangan, Datuk Edmund Chong Ket Wah yang juga Timbalan Ketua Wanita PBS Elopura diumumkan sebagai calon Barisan Nasional (BN). Apabila PBS pimpinan Joseph Pairin Kitingan, seorang Kristian, memerintah Sabah 1985-1994, semasa saya belajar di Mesir, wang sewa Rumah Sabah di Kaherah untuk asrama pelajar-pelajar Universiti Al-Azhar di Sabah ditamatkan.

Lee Kuan Yiew, pengasas negara Singapura yang diambil dari sebahagian tanahair Islam, Semenanjung Tanah Melayu, Malaya. Projek Singapura oleh Penjajah British di tengah-tengah Rantau Melayu Islam adalah sama dengan projek Israel di tengah-tengah Rantau Arab Islam oleh penjajah yang sama. Selepas tanahair Temasik, Tanah Melayu kehilangan Pulau Batu Putih, Tanjong Pagar dan lain-lain yang belum diketahui oleh umum tetapi boleh terdapat dalam senarai perancangan orang.

Satu persoalan yang sering dibicara oleh golongan terpelajar. Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Kerajaan Negeri mempunyai kuasa kebanyakannya dalam hal ehwal tanah, adat resam dan hal ehwal agama Islam manakala Parlimen dan Kerajaan Pusat mempunyai kuasa dalam bidang jenayah berat lebih-lebih lagi yang membabitkan hukuman mati. Malah dikatakan sebarang penggubalan hukuman jenayah berat di DUN seperti hudud yang bertentangan dengan Parlimen, maka ia terbatal dengan sendirinya dan tidak boleh dilaksanakan oleh pihak negeri. Wacana ilmiah mengenainya perlu dianjurkan lebih meluas untuk memberi pengetahuan dan kesedaran kepada umat.

Jika yang dikehendaki dengan Wataniah (Patriotik) ialah menguatkan ikatan di antara individu-individu dalam sesebuah negara, membimbing meeka menggunakan kekuatan ini untuk kepentingan mereka, maka kita bersetuju dengan mereka tentang patriotik seperti itu. Adapun jika yang dikehendaki dengan Patriotik itu adalah memecahbelahkan umat kepada puak-puak yang saling bercakaran, saling melemparkan kutukan dan tohmahan, merancang jahat terhadap satu sama lain, berkumpul mendokong manhaj yang digubal oleh hawa nafsu, tujuan dan kepentingan dunia semata-mata, sedang musuh mengambil peluang semua di atas untuk mencapai strateginya, menambahkan lagi minyak ke dalam api, memecahbelahkan umat dalam kebenaran dan menghimpunkan mereka dalam kebatilan, menghalang mereka dari berhubung dan bekerjasama sesama mereka, menjadi tembok penghalang dari berlaku hubungan tersebut, maka itu adalah patriotik palsu yang tiada kebaikan pada pejuangnya mahupun pada masyarakat. [Hasan Al-Banna]

Mereka yang benar-benar ikhlas bercakap mengenai Hudud yang belum terjadi, seharusnya menegakkan Syariat Islam dalam bidang-bidang yang disebutkan di atas dalam masa yang sama yang sepatutnya telah lama terjadi dan mudah untuk dilaksanakan. Adapun berbicara mengenai Hudud yang berkait dengan penggubalan dan sebagainya, tetapi membiarkan banyak perkara yang bertentangan dengan Syariat Islam di dalam pentadbiran dalam negara dan penghayatan dalam masyarakat adalah sebenarnya merupakan permainan kata-kata untuk mengeliru dan meraih sesuatu dari masyarakat awam yang kurang mengerti apa yang sebenarnya sedang dan akan berlaku. Adalah lebih baik membuktikan keikhlasan dengan perbuatan dari cuba meyakinkan dengan perkataan.

Oleh: Ustaz Abdul Halim Abdullah,
Ketua Biro Dakwah,
Ikatan Muslimin Malaysia
Blog: Ini Jalanku

25 thoughts on “Di antara Syariat Islam dan hukum hudud

  1. Assalamu’alaikum Tuan-tuan sekalian,
    Saya bersetuju dengan secara am dengan apa yang ditulis. Cuma dari satu segi artikel sambil tulis ini cuba membawa pembaca kepada signifasi & kepentingan keseluruhan syariat Islam, ia seperti memperkecilkan kepentingan Hukum Hudud itu pula. Jika kita mengikut kiraan, untuk setiap perlaksanaan yang individu itu semangnya akan menjadi kecil akan tetapi ia sebenarnya memberi impak yang amat besar kerana semuanya berkaitan antara satu sama lain.

    Sebagai contoh, jika mahu dikira berapa peratuskah masa kita untuk solat dalam satu hari, ataupun berapa peratuskah ibadah zakat, atau per’bank’islam dalam Syariat Islam? Yang wajib tetap wajib dan yang haram tetap haram (kecuali waktu darurat).

    Islam perlu diambil 100%, walaupun semua 95% kita sudah laksanakan dan yang 5% itu belum lagi, kita tidak boleh berhenti di situ. Seperti yang tulisan tuan ustaz kita tekankan, bukan 95% sahaja, Islam di negara kita amat lah kurang daripada itu. Marilah kita sama-sama berusaha dengan tanggungjawab masing masing untuk merealisasikannya. Yang berkuasa untuk melaksakan Hudud, laksanakanlah, yang berkuasa untuk menutup Kedai & Kilang Arak, tutuplah, yang berkuasa untuk ‘screening’ cerita dan hiburan, lakukanlah dengan cara yang selari dengan tuntutan Allah.. dan seterusnya untuk setiap individu yang muslim di negara ini, marilah kita menjalankan tanggungjawab kita sebagaiman yang Allah kehendaki. Kita tentunya akan ditanya di akhirat kelak.

    Allahu’a’lam.

    Wassalam.
    ::truemax
    4 Zulkaedah 1432H (Selasa)

  2. Pilih kerajaan yg kuat dari generasi yg sihat jiwa dan minda adalah jalan terbaik dalam merealisasikan semua perkara yang diperkatakan. Maka dalam menjamin kesepakatan, hendaklah kita jauhi diri dari konsep nafsi-nafsi….

  3. Salam,
    Benar dan memang dipersetujui Hukum Hudud & Qisas hanyalah sebahagian kecil daripada Keseluruhan Syariah Islamiyah. Perjuangan tidak patut hanya terhad kepada dua perkara berkenaan.

    Namun hakikat ini tidak boleh menyebabkan kita apologetik kepada ketidaklaksanaannya secara hakiki pada hari ini di Malaysia. Yakni dengan menumpukan kepada lapangan lain semata2 dan memperkecil2kan usaha memartabatkan Hukum Jenayah Islam.

    Kami rasakan artikel ini tidak lengkap tanpa menyatakan bahawa Hudud & Qisas adalah dua perkara yg disebut secara jelas dalam ayat Quran; menjadi Kefarduan yg Qat’ie; pelaksanaannya adalah Hak Allah; dan walaupun hanya 0.25% drpd kesuluruhan ajaran Islam, keingkaran terhadapnya boleh menyebabkan 100% iman terbatal/kufur!

    Nah, berapa pula perkiraan hukum hakam dalam syariat Islam itu yg disebut terang2 dalam Quran (secara Soreh) dan menjadi Ijma’ seluruh Kaum Muslimin?

    Wallahu’alam

  4. assalam.di akhbar hari2 kuar berita ttg buang bayi,mslh rogol,pemabuk accident,penagih dadah bunuh ibu,HUDUD adalah langkah utk inzar masyarakat dengan cara yg Allah tahdidkan dalam Al-Quran.krn 5% dimata manusia inilah hakikatnya yg besar maknanya. Islam rahmatan lil’alamin..wallahua’lam.

  5. Ambil Islam semuanya

    Di zaman 70an & 80an dulu, antara petikan tulisan Syed Qutb yg paling popular ialah: “Ambil Islam semuanya atau tinggalkan semuanya.”

    Apa yang mendorong Syed Qutb hingga mengungkapkan ucapan sedemikian rupa. Adakah beliau tidak bergembira jika ada usaha utk melaksanakan Islam walaupun tak sepenuhnya?

    Antara logik kita ialah kita ada tiga pilihan: 1) tak laksana Islam langsung. 2) laksana sebahagian Islam tak laksana sebahagian 3) laksana seluruhnya.

    Logik kita drp tak laksana langsung, bukankah baik kita laksana sebahagian sekalipun tak mampu sepenuhnya.

    Tapi Syed Qutb yang memahami tabiat Islam, memahami perlaksanaan Islam separuh2 kemungkinan besar akan lebih memburukkan keadaan krn Islam ditampilkan dlm keadaan tidak sempurna.

    Masyarakat awam menyangka itu adalah syariat Islam padahal ia adalah perlaksanaan yg cacat yg pastinya membuahkan pelbagai problem, maka akan menimbulkan kesangsian tentang keunggulan syariat apatah lagi kpd bukan Islam.

    Perumpamaannya spt deskripsi ubat yang lengkap adalah 3 jenis ubat tetapi diambil hanya satu jenis ubat shj. Penyakit tidak sembuh bahkan semakin menjadi-jadi, lalu dipersalahkan doktor yg memberi deskripsi ubat: doktor tak pandai, tak cekap. Lupa ubatnya dimakan dgn cara yg tidak sempurna.

    Demikian juga perlaksanaan syariah yg tak menyeluruh boleh mengakibatkan kepincangan dlm masyarakat yang akhirnya mencemarkan imej Islam padahal yg pincangnya ialah pelaksana & perlaksanaannya bukannya Islam.

    Itulah rahsia Syed Qutb begitu bertegas agar dipraktikkan Islam seluruhnya atau tinggalkan/ tangguhkan dulu hasrat itu, jika dijangka perlaksanaannya tidak sempurna & teliti.

    Jadi laksanalah dengan sungguh2 KESELURUHAN SYARIAT dengan PENUH TELITI & PERANCANGAN.

    Jika tidak, kita akan mencemar imej Islam yg sukar utk dibersihkan kembali di mata masyarakat awam & bukan Islam. Mereka akan semakin menjauhi Islam bukannya mendekati Islam

  6. slm…tak berapa setuju dengan tulisan tuan ,kerana ianya seolah2 pelaksanaan hukum itu tidak perlu dan wajib hanya kerana peratusnya kecil.perlu diingat walau kecil ialah adalah pencegahan kepada kemusnahan yang besar.perkara wajib tetap wajib.kalau mengambil kira angka , agaknya berapa peratus dalam pelaksanaan syariat? adakah kita mahu menidakkan sesuatu yang wajib hanya kerana peratusnya?

  7. artikel di atas mngajak kita pergi ke matlamat yg sbnr dan mnyeluruh.

    prjlnn sirah rasulullah dari msyarakat jahiliyyah shingga trbentuknya sbuah empayar adalah bukti dan manhaj trbaik dlm mlksanakn dan mnegakkn syariat Islam.

  8. Apa yang ustaz halim cuba nak katakan ialah bahawa ramai orang menyangka bahawa kalau kita implement hudud, sebahagian besar masalah umat islam akan terselesai, tetapi tidak begitu. Apa yang ustaz nak katakan ialah hudud adalah 0.25% daripada islam, amat penting, tetapi pra-syarat kepada hudud mestilah dipenuhi terlebih dahulu sebelum hudud dilaksanakan. Ingatlah, bahawa sayyidina umar al khattab pernah memberhentikan hudud sementara kemarau panjang masih berlaku kerana terlalu ramai orang yang kebuluran. Ini menunjukkan bahawa hudud tidak boleh terlaksana jika suasana tidak mengizinkan atau pra-syarat tidak dipenuhi.

    Bagaimana kita nak implement hudud jika ramai orang kat malaysia masih dibawah paras kemiskinan? Jika hanya 20% rakyat malaysia solat lima waktu (menurut Fadhilah Khamsah)? Jika pergaulan bebas masih berlaku dan tidak dikawal oleh masyarakat dan kerajaan? Ustaz Halim bukannya mengatakan kita tak perlu hudud, akan tetapi, kita tidak boleh terburu-buru untuk melaksanakan hudud sehingga syarat-syarat pra-hudud dipenuhi. Apakah syarat-syarat pra-hudud? bilakah Allah SWT menurunkan hukum-hukum hudud? apakah keadaan umat islam di madinah semasa hukum-hukum hudud diturunkan kepada Rasulullah SAW? kalau masyarakat malaysia dah mencapai level masyarakat madinah, barulah sesuai untuk laksanakan hudud.

    camner nak capai level masyarakat madinah? laksanakanlah dakwah dan tarbiyyah bersungguh-sungguh terlebih dahulu. politik tu nombor dua. jangan terburu-buru nak laksanakan sesuatu sehingga melangkah peringkat yang lebih penting, yakni pengislahan masyarakat muslim malaysia…

  9. Al-Quran sudah lengkap diturunkan dan semua hukumnya wajib dilaksakan oleh umat Islam. Nabi pernah berhasrat untuk mengumpul kayu api bagi membakar rumah umat Islam yang kaum lelakinya tidak menunaikan solat berjamaah..

    Berjihad melawan kafir zimmi wajib keatas umat Islam sehingga tidak ada fitnah.. maka bagi Jamaah Islamiah dan al-Qaedah adalah wajib mengangkat senjata berjihad menentang Amarika dan sekutu-sekutunya…namun saya tidak bersetuju untuk menggunakan kekerasan kepada kerajaan umat Islam..

    Melaksanajan hukum hudud adalah wajib, mengingkari kewajibannya menjadi murtad..meninggalkannya sedangkan mampu melaksanakannya adalah fasik dan menggantikannya dengan hukum ciptaan manusia adalah zalim…dan syarat untuk melaksanakannya adalah wujudnya daulah Islamiah yang menerima mandat syar`ie daripada umat Islam..

    Umat Islam seluruhnya perlu memperjuangkan dan menggesa perlaksanaan Syariat Islam secara syumul termasuk hukum hudud.

    Cuma sistem demokrasi yang membenarkan orang kafir, fasik dan zalim menjadi pemimpin kepada umat Islam menjadikan sebahagian pemimpin Melayu di negara ini berkongsi kuasa dengan bukan Islam . Apabila pimpinan Islam menadapat kuasa melalui undi, lobi dan wang orang-orang kafir, zalim dan fasik mereka tidak akan berani menegakkan Islam kerana mereka takut kuasa mereka juga hilang memandangkan orang2 kafir, fasik dan zalim terang2 menentang Islam.

    Demokrasi adalah manhaj barat dan berguna untuk menegakkan Islam apabila majoriti rakyat Malaysia menerima Islam aqidah dan akhlak, ibadah dan muamalah, ilmu dan syariah, undang-undang dan kehakiman ..

    Selagimana akhlak umat semakin hancur, agama semakin tipis, meninggalkan solat, suka berfoya-foya dan hiburan yang melampau mereka akan menentang perlaksanaan syariat Islam dan sekiranya undi mereka diminta supaya mereka disebat jika berzina, dipenjara bila berkhalwat dan tidak menunaikan solat berjamaah apakah mereka akan memberi undi kepada pejuang2 Islam..

    Usaha gerakan Islam memberi kesedaran kepada ummah agar kembali kepada Islam yang syumul, mendidik mereka untuk kembali melazimi membaca al-Quran dan memahami tafsirnya, mempelajari hadis-hadis nabi, membetulkan akhlak,memperkukuhkan iman, melazimi berzikir pagi dan petang membanyakkan beristighfar menambahkan ilmu pengetahuan secara tersusun berjihad melawan nafsu melalui amalan qiamullail dan berpuasa sunat dan berusaha untuk menjadikan semua amalan ini adalah amalan setiap individu yang mengucap dua kalimah syahadah dengan aktiviti yang berterusan sahaja merupakan aktiviti yang mendekatkan kemenangan Islam..

    Apabila majoriti umat Islam di Malaysia beramal dengan amalan pengabdian kepada Allah maka ketika itu kita tidak perlu menghabiskan wang berjuta2 untuk kempen pilihanraya kerama umat Islam pasti tahu dan kenal siapakah pimpinan yang benar-benar layak menjadi khalifah Allah yang akan mentadbir dunia kepada kerahmatan Allah.

    Saya yakin Ust Halim ingin sebut bahawa keutamaan fokus amal-amal Islam masa kini bukan kepada memaksa pemimpin yang tidak mahukan Islam melaksanakan hudud tetapi yang lebih utama ialah melahirkan ummah yang sanggup dihukum dengan hukuman Islam pada aqidah mereka, ibadah mereka, akhlak mereka, diri dan keluarga mereka…kerana umat inilah yang akan membuat pemilihan.

    Isteri saya mengajar disekolah agama dan menjadi ketua penasihat BADAR dimana dibawahnya beberapa ustaz dan ustazah.. Oleh kerana beliau ada kuasa lalu disusunlah program-program BADAR dan dilantiklah ustaz dan ustazah disekolah untuk menjadi naqib kepada pelajar-pelajar. Malangnya bila panggil mesyuarat tak datang, usrah pelajar tidak berjalan, bila diminta untuk mengiringi pelajar keprogram outdor diberi macam-macam alasan…akhirnya dia berkata :” sistem yang baik atas kertas, peraturan cantik, kertas kerja menarik… tapi tak berguna kalau tidak ada orang yang sanggup bekorban untuk melaksanakannya..” Itulah hakikat nak melaksanakan Islam dengan kuasa tetapi tidak ada orang yang mahu melaksanakannya.. akhirnya dia memilih untuk meletakkan jawatan..dan buatlah kerja2 dakwah yang termampu…

    Cukuplah umat Islam menyerahkan harapan kepada kuasa-kuasa politik untuk mengubah jahiliah yang semakin merebak dan tenat..dan hanya menunggu pilihanraya untuk berusaha membuat perubhan, Sebaliknya semua umat Islam perlu memulakan perubahan dalam diri mereka dan mengambil tanggungjawab untuk berdakwah dan membimbing keluarga dan kiran tetangga untuk hidup secara Islam setiap hari sehingga mereka menemuia Allah..

    Gunalah kuasa memilih untuk memilih pemimpin yang berilmu dan bertaqwa dan yang lebih utama majoriti umat Islam tetap menguasai parlimen, adun dan pemimpin tertinggi negara dan negeri juga adalah umat Islam.

    Wallahua’lam.

  10. Assalamualaikum wbt.

    Saya tidaklah pandai berhujah seperti tuan dan puan, namun dalam hati saya terdetik untuk memberi sedikit pandangan dari hati yang kecil berdasarkan ilmu yang kerdil.

    Pada pendapat saya, punca keadaan Islam yang semakin goyah di Malaysia adalah disebabkan tidak adanya kesatuan dalam ummah. Selain itu, kebanyakan daripada kita cuma membawa spekulasi sendiri tanpa mengetahui lebih lanjut daripada orang yang menjadi ahli kepada hudud. Parti PAS juga adalah parti yang basisnya terdiri daripada ulamak, mengapa tidak kita ambil pandangan dan sebab musabab mereka tentang keazaman mereka untuk melaksanakan hudud? Di situ, para jemaah Islam boleh bertukar pendapat demi menguatkan saf-saf perjuangan Islam di Malaysia.

    Selain itu, nampak kegoyahan dalam pendapat melaksanakan hudud. Sebahagian ulamak menyokong, manakala sebahagian lagi menyanggah dengan pelbagai hujah. Sedangkan dalam Al-Quran ada mengatakan sekiranya perbalahan berlaku di kalangan umat Islam, maka hendaklah kembali kepada Allah dan RasulNya serta orang-orang yang mahir dalam perkara yang dibalahkan. Dan juga bagi saya, perlulah dirujuk kepada sirah nabawiyyah, athar sahabah ( kesan peninggalan sahabat/ kata-kata sahabat ) dan juga kajian yang mendalam tentang perkara yang sama atau hampir sama dengan perbalahan hudud ini pada zaman pemerintahan Islam.

    Sepatutnya, kita berdiri dalam saf yang satu serta perjuangan yang tersusun, kerana Allah menyukai perjuangan yang tersusun ( dalam saf ) seperti yang disebutkan dalam surah As-Saf. Saya melihat pola perjuangan Islam di Malaysia yang masih tenggelam timbul, dan sejujurnya, saya cuma nampak PAS yang berpaksikan kepada dakwah berorientasikan siasah sahaja yang dilihat menonjol sebagai kuasa Islam di Malaysia. Mengapa tidak kita sertai saf tersebut bersama-sama? Jangan menjadi antara saf-saf yang terputus, sedangkan saf yang tersusun itu adalah sebahagian daripada kesempurnaan.

    Duduklah semeja dan kaji bersama-sama tentang keadaan, masa dan tempat yang mempengaruhi keadaan hudud di Malaysia. Walaupun ianya mungkin 1/4, 0.25% atau hanya 0.01% daripada peratusan hukum Islam, tetapi sekiranya wajib, maka wajib dilaksanakan. Agak terkesal dan terkilan juga bahawa sesetengah pihak melaungkan daulah Islamiah, daulah Islamiah di merata tempat, namun dakwah yang mereka lakukan tenggelam timbul juga.

    Saya mengikuti usrah PAS, apa yang kami bincangkan ialah betapa PAS tidak memerlukan kuasa politik untuk menyebarkan Islam, cuma PAS menjadikan siasah sebagai wasilah atau alat untuk menyebarkan dakwah secara meluas dan maksima. Sepertimana yang kita lihat, secara logik dan zahir, siasah digunakan untuk menyampaikan sesuatu informasi dan kesannya maksima. Rasulullah SAW juga menggunakan kuasa diplomasi semasa berdakwah di Mekah, lagi-lagi di Madinah. Siasah dan dakwah adalah perkara yang boleh disatukan, dalam menegakkan Islam. Seharusnya siasah dilihat dari segi yang positif, bukan meletakkan spekulasi yang salah dengan mengatakan politik itu hanya penipuan, kotor semata-mata, sedangkan mengikut keadaaan (hal), siasahlah menjadi priority (keutamaan) dalam menyebarkan dakwah. Sesungguhnya dakwah yang disampaikan Rasulullah penuh kesusahan dan jerih payah, takkan dakwah kita duduk bersenang lenang? Pasti dakwah kita dipenuhi ranjau duri juga seperti yang dihadapi oleh jemaah Islam yang tertua di Malaysia ini.

    Secara kesimpulannya, dapatlah saya konklusikan disini bahawa jangan kita menyanggah perjuangan insan-insan yang ingin menegakkan Islam; sekiranya mereka tersalah tempat, janganlah menyangkal tetapi mendekati dan memperbetulkan. Kita juga haruslah bersatu dalam memperjuangkan Islam, jangan kita berpecah belah dalam kumpulan jemaah yang kecil sehingga goyah kuasa Islam di bumi Allah ini. Maka, kita yang bertanggungjawab di atas perpecahan ini. Dakwah juga mestilah syumul, sepertimana Rasulullah iaitu daienya yang symul, dan Islam itu juga syumul dan kamil.

    Semoga ikhwah dan akhawat dapat membetulkan atau menegur sekiranya pendapat saya yang kerdil dan masih cetek ilmu ini terkhilaf di sisi agama Islam. Semoga Islam menyinar di muka bumi Islam. Wallahu a’alam.

    Assalamualaikum wbt…

  11. Salam..

    Cukup indah jika semua pimpinan gerakan Islam sanggup ditegur dan dinasihati tetapi manusia tetap manusia. Cukup indah jika ada beberapa aliran pemikiran dalam satu wadah boleh menerima aliran lain.. tetapi manusia tetap manusia..

    Agak2 berapa lama ustaz Nasar.. ust al-Tantawi..Hasan Ali akan mampu bertahan dan tetap diterima dalam barisan pimpinannya…

  12. Wahai pemerhati,

    Sesungguhnya apa yang anda mahu ialah satu mazhab dalam kebangkitan Islam di dunia, namun adakah mungkin hanya ade satu mazhab dalam fiqah? Begitu juga di dalam dakwah. ISMA dengan PAS tetap bersatu, tetapi hanya dalam objektif. Cara kita mencapai matlamat dan objektif tersebut adalah berbeza. ISMA lebih menekankan tentang kualiti ahlinya di atas kuantiti.

    Rasulullah SAW tidak pernah berpolitik semasa di Mekah (sebelum ada negara Islam), dan hanya berdakwah dan mentarbiyyah sahaja. Saudara ana di dalam PAS selalu mengadu dengan ana bahawa rakan-rakan seangkatan dengannya bersemangat apabila berkempen, tetapi apabila diajak berusrah, pelbagai alasan diberikan untuk tidak pergi. Saya juga ingin bertanya kepada anda, bagaimanakah elemen-elemen shiah boleh memasuki PAS?

    Ini mungkin adalah tanda-tanda sistem tarbiyyah di dalam PAS masih belum mantap dan disistematikkan, dan hanya bergantung kepada kawasan dan kekuatan individu di dalam satu-satu kawasan. Mungkinkah entum terlalu sibuk berpolitik dan lebih menekankan kuantiti (untuk menang pilihanraya) daripada kualiti? ISMA tidak pernah beriman dengan politik demokrasi Malaysia, tetapi hanya beriman dengan penegakkan kuasa Islam melalui dakwah dan pentarbiyahan masyarakat. Sebab itu kami tidak memusuhi UMNO sepertimana PAS, kerana kami ingin menjaga hubungan dengan mereka demi kebaikan dakwah di mana-mana, baik dalam kerajaan mahupun di kalangan masyarakat.

    Rasululah SAW boleh mampu berdakwah sehingga mendapat kerajaan Islam. Kenapa PAS tak boleh buat begitu? By the way, ISMA pun ramai ulama. So untuk orang umum macam kita berdua, kita perlu pilih ulama mana nak ikut berdasarkan quran dan sunnah. Ana lebih yakin dengan cara ISMA berbanding cara PAS, kerana Rasulullah SAW hanya mentarbiyyah tetapi masih boleh memperolehi negara Islam di Madinah tanpa berpolitik. Apabila majoriti rakyat Malaysia sudah mantap aqidahnya, ana yakin sebuah kerajaan Islam akan tertegak secara automatik.

    Maaf kalau tersinggung, tetapi sahabat Rasulullah SAW dahulu pun selalu ditegur secara direct.

    Wallahua’lam.

  13. Pendapat ustaz tu ada logik dari segi akal fikiran manusia…melalui angka2,pelaksanan para sahabat..islam perlu dilaksanakan secara keseluruhan bukan 50%,70%,90% atau 99%…HUDUD adalah hukum turun dari terus dari ALLAh sw.t..siapalah kita nak berhujah nak menidak kata2 suruhanNYa..sedangkan nabi hanya taat dan patuh sahaja…tersilap kata terbatal islam dan Iman kita tanpa kita sedari…kita sebagai orang islam wajip mematuhi sepenuhnya apa sahaja dlm al-quran …xperlu pandai2 nak berhujah..al-quran itu sudah lengkap ikut sahaja…maaf jika tersinggung..

  14. benar encik joe..mari kita ikut al quran yg sudah lengkap itu. tapi jangan lupa juga untuk ikut al sunnah. kita tengok ayat mana yg turun dulu dan bahagian mana yg dilaksanakan oleh nabi muhammad dulu mengikut sirah baginda mentadbir umat islam. utk beramal dgn al quran, kita kena belajar. kalau x belajar, macamana kita nak pastikan amalan kita betul ke x kan? hujah biar bersandarkan pada ilmu yg kita pelajari.

  15. Saudara Joe,

    Anda tahu tak bahawa Sayyidina Umar RA pernah memberhentikan hukum potong tangan semasa pemerintahannya kerana kemarau? Adakah itu bermakna Umar telah terbatal imannya kerana tidak menjalankan hukum di dalam al-quran?

  16. hikmah:ikut sahaja xperlu dolak dalih..yang melaksanaka hukum para hakim2..tentulah org yang dipilih seadilnya dan berilmu…kan batal iman tu..xyakin sepenuhnya ayat2 allah..
    nazif : allahualam..sekarang tengah kemarau ke?..mungkin Saidina Umar kias hukum bila situasi darurah yang haram akan di haruskan..cth kemarau …yang ada sekor babi di padang pasir..tiada makan jadi harus la makan..walau haram..tetapi sekadar elak mati kelapar..

  17. Wahai Joe,

    Andaian-andaian anda hanyalah merupakan andaian diri sendiri semata-mata. Oleh sebab itu, hormatilah hujah daripada alim ulama yang lebih memahami pra-syarat hudud tanpa mengandaikan dia boleh jatuh iman hanya kerana mereka lebih menekankan terlebih dahulu pra-syarat hudud daripada hudud itu sendiri.

  18. saya mengikut alim ulama seperti ustaz dato Harudin,ustaz ismail kamus, ustaz azhar idris..dan lain2..cuma ulama umno..dan ulama NGO..(sebahagian)..perpandangan x menjadi keperluan mengikut peredaran zaman ,xkondusif..dan mcm2 lagi…sanggup anda memperjudi nasib ada meremehkan (ambil mudah )ayat2 allah?..pada saya biar kita mengambil pandangan selamat..bernaskan Al-quran dan Hadis sepenuhnya..seperti sabda rasullah sebelum wafat kepada umatya bermaksud’ Ku tinggalkan untuk kamu dua pusaka,tidak akan kamu tersesat selama-lamanya kamu masih berpegang kepada keduanya iaitu kitabullah(Al-quran) dan Sunnah RasulNya”..

  19. Nampaknya saudara Joe tidak memahami lagi apa yang ingin dikatakan oleh Ustaz Halim. Contoh yang mudah – kalau nak solat, perlu ade air sembahyang dan perlu suci dari najis. Selagi tidak dipenuhi syarat-syarat itu, maka camner nak sembahyang? Tidak bermakna kita tidak mahu sembahyang, tetapi kita mesti bersungguh-sungguh memenuhi syarat-syarat pra-sembahyang terlebih dahulu sebelum kita sembahyang.

    Begitu juga dengan hudud. Jika kita implement hudud tetapi masyarakat masih bergelumang dengan masalah-masalah seperti kemiskinan dan pergaulan bebas, maka macam mana kita nak implement hudud dengan adil sedangkan suasana tidak islamik seperti di Madinah semasa zaman Rasulullah SAW? Kalau orang terpaksa mencuri kerana lapar dan takde duit, serta penzinaan berleluasa kerana dakwah tidak terlaksana dengan sempurna kerana orang terlalu sibuk dengan mencari wang atau berpolitik, camner hudud nak terlaksana dengan adil? Sebab tulah Sayyidina Umar memberhentikan hukum potong tangan sementara kemarau masih berlaku.

    Cara pemikiran enta macam ni: “Alah, kalau sayyidina Umar teruskan hukum potong tangan masa kemarau lagi bagus, takkan ade orang yang berani mencuri walaupun kebuluran dan miskin”.

    Wallahua’lam.

  20. Islam is the way of life, hukum Islam bukan boleh di tafsir tanpa ilmu atau akal fikiran manusia tanpa iman dan takwa. Contohnya, rukun sembahyang, ditinggalkan satu rukun saja maka tidak sah lah sembahyangnya. Dari segi matematik, 13-1=12, tapi dalam Islam 13-1=0. Islam is about 95%+5%=100%. Kita wajib menyokong pimpinan yang hendak melaksanakan Islam, bukan yang bercakap tentang Islam tetapi secara retorik sahaja tapi tak mahu melaksanakannya malah mencari helah untuk pelaksanaan. Tanpa Islam 100%, amalan rasuah dan pecah amanah akan berterusan. Islam ialah mengenai kehidupan sesudah mati, dunia ini hanya sementara atau transit sebelum ke syurga atau neraka. Selagi Al-Quran and Hadith menjadi pegangan, insyallah, semoga kita akan tergolong dalam 1 kaum dari 73 yang disebutkan.

  21. Salam Amal,

    Saya dapati orang yang taksub kepada PAS ni kekadang suka merendahkan orang lain dengan mengatakan takde ilmu lah, boleh jatuh iman lah, etc. Cubalah terbuka dan hormat sikit kepada orang lain yang berpandangan berbeza daripada pemimpin PAS. Kami dalam ISMA dipandu oleh golongan ulama, kebanyakannya daripada mereka ade ijazah daripada universiti al-azhar. Cuba tengok JKP kami:

    http://www.ismaweb.net/v4/info-isma/senarai-jkp/

    Tidak kurang daripada 7 orang dalam JKP itu mendapat ijazah daripada universiti al-azhar. Begitu juga dengan majlis syura kami yang rata-rata adalah golongan ulama. Apa yang diterangkan di dalam perbincangan ini semua adalah daripada nuqabaa’ kami dan panduan majlis syura kami juga. Janganlah ingat bahawa PAS sahaja yang mempunyai ulama, dan orang lain jahil-jahil belaka serta tidak layak berijtihad.

    By the way, Amal, ana setuju bahawa dalam Islam, 13-1=0. Masalah yang kami nampak ialah sesetengah orang hanya nampak yang 0.25 (hudud) daripada 13 tetapi lupakan lagi 6 (dakwah dan tarbiyyah – kerana itulah kerja utama Rasulullah SAW). Bina dulu masyarakat Islam yang mantap, barulah kita boleh yakin bahawa hudud dapat dilaksanakan dengan adil.

    Wallahua’lam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>