JAIS perlu teruskan siasatan tanpa gangguan

BANGI, 6 Ogos – ISMA berpendapat JAIS perlu meneruskan siasatan jika badan itu mendapati wujud kes gereja terlibat dalam kegiatan menyebarkan agama bukan Islam di kalangan orang Islam seperti yang dilaporkan dalam satu kejadian di Gereja Methodist Damansara Utama, Petaling Jaya.

ISMA juga meminta supaya pihak-pihak lain tidak mempolitikkan perkara ini yang boleh mengganggu siasatan JAIS.

“ISMA mahu JAIS meneruskan siasatan tanpa diganggu oleh mana-mana pihak kerana ia bertepatan dengan bidang tugas JAIS dan undang-undang. Kes ini berkait dengan isu sensitif di sisi perlembagaan dan umat Islam dan tidak sepatutnya dijadikan isu politik,” kata Presiden ISMA, Ustaz Abdullah Zaik kepada Media ISMA.

ISMA juga mempersoal laporan sesetengah media yang dari awal lagi cuba memberi imej negatif seolah-olah JAIS telah menceroboh kesucian rumah ibadat serta telah melakukan sesuatu yang tidak beretika dan keluar daripada lunas undang-undang, ujar beliau lagi dalam kenyataan yang sama.

Sehubungan itu, ISMA menyeru agar pemimpin-pemimpin umat Islam lebih prihatin terhadap apa-apa bentuk pencabulan terhadap kehormatan agama mereka.

“Saya kesal terhadap sesetengah pemimpin yang seolah-olah hilang ghirah (sensitiviti) terhadap agama sendiri bahkan lebih bersikap ingin membela agama lain atas dasar hak asasi atau menjaga keharmonian antara agama,” kata beliau lagi.

Beliau juga menyatakan kebimbangan terhadap sikap toleransi yang berlebihan, sama ada kerana faktor politik atau faktor lain kerana ia akan membawa kepada sindrom ‘kedayusan’ di kalangan umat Islam sehingga tidak bertindak apa-apa walaupun kehormatan Islam dan umatnya dicabul di hadapan mata.

Gejala murtad sama ada dengan memasuki agama lain atau tidak lagi beragama adalah satu jenayah yang mengancam keselamatan negara di sisi Islam.

Sebagai umat Islam, perbuatan ini sama seperti menconteng arang di muka sendiri dan mencabar maruah dan kehormatan agama Islam.

ISMA tidak bermaksud mencetuskan ketegangan bahkan sebaliknya mendukung hubungan harmoni antara kaum dan agama di negara yang berbilang bangsa ini tetapi bertegas dari aspek pelaksanaan undang-undang dan mempertahankan martabat agama dan bangsa.

13 thoughts on “JAIS perlu teruskan siasatan tanpa gangguan

  1. sokong kenyataan di atas..namun dalam keghairahan kita nk banteras usaha2 halus org kafir dalam isu murtad nie,jgn lupa jugak utk memperkasakan dakwah kita kpd org Islam sendiri..pihak gereja selalu beri bible percuma kpd org Islam,JAIS beri ape?pihak gereja selalu beri sumbngan kpd org2 melayu yg susah..JAIS beri apa?….memg kita xleh nafikan,pengurusam zakat terlalu bnyk kelemahan,pandai kutip tapi xpandai nk agihkan..kita kene siasat mengapa dakwah islamiyyah suram,kenapa semakin ramai yg ingin meninggalkan Islam..setengah abad sudah kita merdeka,tp perkembangan Islam di negara sendiri semakin pudar…wallahualam..

  2. BN penah bantah dn menafikan kenyataan SS Dato Mufti Perak ttg puluhan ribu Melayu sudah dimurtadkan. Ini baru 1 gereja di PJ, dn bagaimana kes yg tidak disiar dlm akhbar.

    Hukum Melayu murtad juga tak mampu UMNO yg ada kuasa itu mperjuangkannya. Sya yakin, MAJOROTI org MELAYU SGT SETUJU JIKA UNDANG2 SYARIAT DIJALANKAN PD MELAYU YG MURTAD, cuma agak sensitif pd maualaf yg murtad.

    Melayu rapuh kerana org Melayu lain juga rapuh? Siapa Melayu lain itu- khasnya org politik dn org dakwah

  3. Saya setuju!

    Selain penguatkuasaan terhadap jenayah murtad, semua pihak juga mesti berusaha melihat punca2 orang Islam Malaysia murtad serta menyelesaikannya denga sebijak mungkin. Jika kesempitan hidup menjadi punca, maka institusi zakat mesti ubah proses permohonannya agar seoalah2 tidak mengaibkan @ menyukarkan pemohon.

    Justeru, penyelesaian mesti ditumpukan melalui pendekatan pencegahan (punca murtad) dan rawatan (undang2 murtad)

  4. @alhamra: siapakah “orang dakwah” yg dimaksudkan tu? bukankah semua orang islam adalah “orang dakwah”?

  5. Salam Ramadhan.

    Semua jabatan agama yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga hal ehwal orang Islam perlu ditingkatkan tahap Profesionalisme mereka . Tidak cukup dengan menunjukkan angka kutipan zakat dan jumlah terkumpul dalam baitulmal. Usaha yang bijak dan istiqomah mesti dilakukan agar dana yg terkumpul itu dpt digunakan bagi pembangunan ummah.

    Berita orang Islam miskin dan mengharap ehsan Gereja untuk meneruskan kehidupan sangat pedih kenyataannya bagi kita . Kenapa kita gagal mengenalpasti golongan ini ? bagaimana mereka boleh terlepas dari senarai kita ? bagaimanakah gerak kerja kita ..? adakah sudah cukup baik dan tidak perlu penambahbaikan. Kenapa Pihak pendakwah kristian boleh menghidu “ketempangan “yang berlaku dan nampak peluang untuk mencucuk jarum halus kepada Ummah yg rapuh imannya.

    Dari sudut sejarah ..gerakan Kristian memang jauh melampaui kebijaksanaan Dakwah islam di Tanah Melayu @ Malaysia dalam Strategi berdakwah . Ini mungkin menjawab kenapa orang orang asli di pendalaman dan Bumiputra Sabah sarawak menganut agama Kristian. Jawapannya mudah -mereka sangat beristiqamah dan bersedia menanggung susah payah demi mengembangkan agama Mereka .

    Sebaliknya kita leka “berselesa’ didalam Office sambil berangan membayangkan Gred Pangkat yang bakal dilalui untuk sampai ke Kerusi Mufti. Maaf Kata – Ada sesetengah agamawan yang menjadikan Ilmu mereka “mahal” dan perlu dibayar dengan sekian “RM”.

    Kita perlu tahu Had berpolitik . Jangan kerana hanya inginkan kuasa kita sanggup menggadaikan agama . Yang benar itu Haq. jazakallah..

  6. Iktibar:-

    Orang Kristian TETAP SEBARKAN AGAMANYA walaupun TAHU ADA enekmen yang MELARANG mengajarkanya pd org Islam ( baik Islam yg Melayu, Cina , India di Malaysia ini. Orang Hindu dan buddha juga tertakluk pd enekmen ini, walaupun org Islam itu serah diri utk belajar agama lain

    Dan TIADA ENEKMEN yang melarang Islam berdakwah kepada agama lain.

    TETAPI APAKAH KITA BERSUNGGUH SPT ORG KRISTIAN ITU? Bersungguh menyebarkan Islam?

    Mereka bkn mencari pasal, TETAPI MEREKA BERAQIDAH BAHAWA ‘ISA ITU PENYELAMAT SEMUA ORG’ DAN HANYA KRISTIAN YG BENAR. Maka mrka mahu ajak org lain ikut aqidah mereka.

    NGO Islam pula ada yg cuba sibuk ulas isu politik dan KeMelayuan, sdgkan Melayu yang HIDUP GAYA KRISTIAN tidak terbilang banyaknya, dan ribuan sudah tukar aqidah ( murtad) sejak merdeka. Malah ada Paderi yg berbangsa MELAYU.

    Sekarang kita sokong Jais, lps 2 bln nti…..terus senyap. ( Melayu mmg mudah lupa)

    NGO2 iSLAM sepatutnya ambil isu ini sebagai MOTIVASI utk lbh hebat berdakwah kerana Nasara yag batil itu lebih hebat berdakwah..dan bkn sekadar seru utk sokong tindakan Jais…( org UMNO lagi lantang sokong Jais, hingga hina MB S’gor dgn mangkuk tandas)

  7. saudara fadli skrg dlm ngo islam mana? Isma bukan setakat lantang bersuara sana sini saja dan tegur pun bukan sbb sekadar nak buang masa tp lebih kpd nak sebarkan fikrah islam melalui semua medium yg ada tapi juga ahli2nya kebanyakannya tak menang tangan nak sampaikan dakwah pd masyarakat.kalau saudara fadli masih belum menyertai mana2 ngo islam, meh bantu isma.kita mmg dok sibuk mengajak org islam mengembalikan jatidiri islam yg ada dlm diri masing2

  8. setuju dgn ulasan fadli yg mantap itu, itu lah cik ani rase kalau di biarkan malaysia diperentah oleh umno/bn lebih lama lagi hancur negara kite ni, ayuh lah anak-anak ku berubah lah dari sekarang, 53 thn kite di perentah oleh umno/bn islam cukup terhina, sehingga mantan menteri bukan islam berani berkata pasal pembinaan lebuhraya tak ade dalam quran jadi rakyat jgn bising pasal kenaikkan tol, ha tu dia ,pasal pe sebab dia selalu dgr menteri melayu selalu menghina ISLAM.Kalau kelurga dia sendiri dia tak pandai jaga bagaimana nak jaga NEGARA.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>