2 thoughts on “Mahrojan NAZIM Zon Selatan 2010

  1. Mahrojan ni apa? Dalam bahasa apa? Kelab Nadi Asybal dan Zahrawat ni apa? kalau nak guna bahasa lain pun paling kurang letak makna dia dalam bahasa melayu yg boleh difahami ramai. Amat rugi program yg begitu cantik (drpd gambar) tidak dapat dipromosi kerana nama dan istilah yg gagal difahami

  2. Mahrajan tu adalah istilah bahasa Arab yang ingin dipopularkan di kalangan ahli dan masyarakat Melayu Islam, yang bermakna festival. Nadi Asybal dan Zahrawat pula maknanya kelab anak singa dan bunga-bungaan. Singkatan: NAZIM.

    Buat permulaan ni memang agak janggal sikit guna kalimah ni, lama-lama nanti biasalah.

    Macam juga kalimah nadwah, fikrah, amal nisa’, syabab fatayat, kelab aulad, iltizam, maal hijrah, maulidur rasul dan sebagainya, takde pulak bahasa Melayu dalam kurungan.

    Tak semua orang terus faham. Tapi bila dah faham takde masalah. Bahasa Inggeris pun banyak yang diMelayukan, mengapa tidak pada bahasa Arab, bahasa Al-Quran? Mungkin mula-mula ambik masa sikit nak explain.

    Apa pun, terima kasih di atas keprihatinan dan perhatian anda semua. Insya Allah dengan sambutan dan semangat NAZIM 2010, perkara2 seumpama ini akan diperhatikan untuk masa akan datang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>